Ontslagen bij glasfabriek Owens-Illinois Maastricht waren te voorkomen

Vakbond kritisch op Amerikaanse eigenaren

Portret Yvette de Vries
Door Yvette de Vries 3 oktober 2024

FNV Procesindustrie vindt dat de directie van de Maastrichtse glasfabriek de laatste jaren flink wat steken heeft laten vallen, onder meer door noodzakelijke investeringen niet te doen. Daardoor zit het bedrijf nu zwaar in de problemen en staan begin volgend jaar zo’n 100 van de 300 medewerkers van het Amerikaanse bedrijf op straat.

Marco Vallebella, bestuurder FNV Procesindustrie: ‘Er is nog veel onduidelijk, zoals waarom er zoveel werknemers ontslagen worden. Maar één ding staat voor ons vast: we zetten alles op alles om het aantal gedwongen ontslagen te beperken.’

Verslagenheid groot

In de fabriek in Maastricht wordt één glasoven gesloten, waardoor vier van de negen productielijnen stoppen. Daardoor verliest ongeveer een derde van het aantal medewerkers zijn of haar baan. Vallebella: ‘De medewerkers hebben dat gisteren te horen gekregen en de verslagenheid is groot. Vorige maand nog hebben de medewerkers extra vakantiedagen ingepland voor de rest van het jaar, zodat de fabriek minder lijnen hoefde te draaien. Hierdoor bespaart het bedrijf naar schatting een miljoen euro.’

Eerst duidelijkheid

Vallebella: ‘We gaan niet meewerken aan ontslagen zodat de eigenaren van het bedrijf de winst kunnen verhogen. We gaan pas om tafel om te onderhandelen over een sociaal plan als we antwoorden hebben op onze vragen over de absolute noodzaak van het stopzetten van de productielijnen. Ook de Europese ondernemingsraad is nog niet overtuigd van de noodzaak.'

Werk naar werk-trajecten

De FNV zet vol in op een goed Sociaal Plan met werk naar werk-trajecten, om het aantal gedwongen ontslagen te beperken. Ook wil de vakbond voor werknemers die ontslagen worden een financiële regeling die flink hoger is dan wat wettelijk verplicht is.

Wereldwijd concern

De Maastrichtse glasfabriek is onderdeel van het Amerikaanse concern Owens-Illinois dat wereldwijd actief is. In het tweede kwartaal van 2024 maakte het bedrijf $233 miljoen winst.