FNV uitonderhandeld bij Essity Suameer, Fries bedrijf moet rekening houden met acties

Vakbondsleden stemmen 7 oktober over eindbod

portret Lennart Rietman
Door Lennart Rietman 4 oktober 2024

FNV waarschuwt voor mogelijke staking bij Essity Suameer. In september liepen de onderhandelingen over een nieuwe cao bij het bedrijf vast. Vakbondsleden stemmen op maandag 7 oktober over het eindbod van hun werkgever. Als ze dat bod verwerpen vermoedt Edwin Martirosian, bestuurder FNV Procesindustrie, dat de werknemers zullen overgaan tot acties.

Martirosian: ‘We proberen al maanden een goede nieuwe cao af te spreken voor de mensen bij Essity in Suameer. Maar we komen er niet uit. Alweer niet, want de vorige cao kwam vorig jaar ook al met hangen en wurgen tot stand. Toen kwam de werkgever nog op het nippertje met een beter bod. Dit keer wil het bedrijf de arbeidsvoorwaarden juist verslechteren. Dus ik schat de kans op een akkoord nu slecht in.’

Dwarsliggen

Martirosian: ‘Het rare is dat we een paar weken geleden bij een zusteronderneming van Essity in Hoogezand wél goede afspraken hebben kunnen maken over een deugdelijke salarisverhoging en een goede cao. Het is dus echt de directie van de vestiging in Suameer die dwarsligt en haar eigen personeel niet waardeert.’

Nieuwe cao

FNV wil in dat de nieuwe cao de inflatie van het afgelopen jaar gecompenseerd wordt. Daarnaast moeten de salarissen omhoog met 4%. Ook moet er een regeling komen zodat medewerkers die zwaar werk doen eerder kunnen stoppen met werken en gezond met pensioen kunnen.

Verslechtering

De werkgever wil juist de arbeidsvoorwaarden verslechteren. Het bedrijf wil bijvoorbeeld dat werknemers in de toekomst korter en pas op veel latere leeftijd gebruik kunnen maken van de vitaliteitsregelingen. FNV vindt die regelingen juist hard nodig omdat veel mensen in de fabriek zwaar werk doen. Martirosian: ‘De werkdruk bij Essity Suameer is enorm hoog, en de mensen moeten wel gezond hun pensioen halen.’

Essity

Essity is een Zweeds hygiëne- en gezondheidsbedrijf met wereldwijd zo’n 46.000 werknemers. In Nederland heeft het bedrijf vier vestigingen. In Suameer worden onder andere schoonmaak- en poetsdoeken gemaakt. Op deze Friese vestiging werken meer dan 150 mensen.