FNV stelt cao-ultimatum aan dsm-firmenich, staking dreigt

Bedrijf moet voor maandag 7 oktober 13:00 uur over de brug komen

portret Lennart Rietman
Door Lennart Rietman 1 oktober 2024

De FNV dreigt met acties als dsm-firmenich niet alsnog ingaat op de cao-eisen van de vakbond. In augustus liepen de onderhandelingen over een nieuwe cao bij het bedrijf vast. Daarom stelt de vakbond nu een ultimatum: kom voor maandag 7 oktober, 13:00 over de brug. Gebeurt dat niet, dan volgen er stakingen.

Paul Smink, bestuurder FNV Procesindustrie: ‘Wij willen een salarisverhoging van 6,2%, dsm-firmenich komt in hun bod niet verder dan 1,5%. Dat is ver onder de inflatie. De medewerkers zouden er dan netto dus op achteruitgaan. Maar vooral de eis van de werkgever dat de transitietoeslag voor de harmonisatie van de cao’s wordt afgeschaft, is onverteerbaar. Daar zijn mensen echt heel boos over.’

Sigaar uit eigen doos

In 2014 zijn verschillende oude DSM-cao’s samengevoegd. Daarbij vervielen sommige voordelen uit oude cao’s, en daarvoor kregen medewerkers een vergoeding. Smink: ‘Nu wil het bedrijf juist die vergoeding weer afschaffen. Dat betekent concreet dat ongeveer 400 medewerkers gemiddeld €10.000 per jaar aan salaris inleveren. En met dat geld wordt dan die ondermaatse loonsverhoging gefinancierd. Dat is een hele ordinaire wisseltruc, een sigaar uit eigen doos. Een bizarre, onbeschofte eis waar we natuurlijk niet mee akkoord gaan.’

Cao-eisen

De FNV eist een nieuwe cao voor 12 maanden, vanaf 1 oktober 2024 tot en met 30 september 2025. Naast de genoemde salarisverhoging van 6,2% moet volgens de vakbond het minimumloon bij dsm-firmenich worden verhoogd naar €16 per uur. Ook wil de FNV dat de lonen vanaf 1 mei volgend jaar meestijgen met de inflatie (automatische prijscompensatie).

Biotechnologie

Het internationale biotechnologiebedrijf dsm firmenich ontstond in 2022 uit een fusie van het Nederlandse DSM met het Zwitserse Firmenich. Het bedrijf is vooral actief op de voedings- en gezondheidsmarkt. Bij de Nederlandse tak van het bedrijf werken ongeveer 1700 mensen.