Donderdag begint negende staking baksteenfabrieken

Bij Wienerberger in Zennewijnen ligt werk 48 uur stil

Portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 9 oktober 2024

De estafettestaking bij de baksteenfabrieken zit alweer in zijn vierde week. Vanaf donderdagmorgen leggen werknemers van Wienerberger in Zennewijnen (Gelderland) het werk neer voor maar liefst 48 uur.

FNV: Actie bij baksteenfabriek Zennewijnen

De stakers komen vanaf 05.30 uur samen aan de poort van het bedrijf aan de Waalbandijk in Zennewijnen. Zij kunnen zich registreren tot 10.00 uur en gaan dan naar huis.

Eerste staking ooit

Het is alweer de negende staking in een baksteenfabriek nadat eind september de mensen van zusterbedrijf Wienerberger Kijfwaard in Pannerden aan de eerste staking ooit begonnen in de recente geschiedenis van de baksteenindustrie. Werknemers van fabrieken in onder meer Groningen en Limburg namen het stokje daarna al gauw over. Waar zij nog een etmaal staakten, lag afgelopen maandag en dinsdag de productie bij Vandersanden (Tolkamer) en opnieuw Wienerberger Kijfwaard (groten)deels 48 uur stil.

'Desnoods leggen we alle fabrieken stil'

Yolanda Reus, bestuurder FNV Procesindustrie: ‘We zijn afgestapt van 24 uur staken en roepen werknemers nu op om twee dagen te stoppen met werken. Van de circa dertig Nederlandse baksteenfabrieken is er inmiddels bij zes gestaakt. Dat is al één op de vijf bedrijven en ik voorspel je dat we desnoods bij alle steenfabrieken de boel neerleggen als de fabrikanten zich nog langer stilhouden. Het is ronduit onbeschoft dat zij wel op verhalen in de pers reageren maar niks laten horen aan hun eigen werknemers.’

Steenproducenten houden zich stil

De steenproducenten weigeren hardnekkig om te reageren op de eisen voor een goede cao die de FNV namens het personeel heeft neergelegd. De vakbond wil voor de ruim 1.500 werknemers een loonsverhoging van 4,75% plus nog eens € 100 bruto per maand (vanaf 1 mei 2024). Ook moeten de lonen per 1 mei volgend jaar meestijgen als de prijzen van boodschappen en energie omhooggaan (automatische prijscompensatie).

Laatste loonbod resoluut afgewezen

De baksteenfabrikanten zijn blijven hangen bij 4,25% extra salaris in een jaar. Dat is nog minder dan wat ze oorspronkelijk boden in de onderhandelingen: twee keer 3,5% in vijftien maanden. De leden van de FNV hebben het laatste bod dan ook resoluut afgewezen.

Minder werken voor oudere werknemers

Een andere belangrijke afspraak die de FNV wil maken is het recht voor alle mensen in de baksteenindustrie op een zogeheten 80-90-100-regeling. Oudere werknemers kunnen dan minder gaan werken (80%) tegen 90% van hun loon en 100% pensioenopbouw. Zo hebben zij meer kans om gezond hun pensioen te halen. Veel mensen in de baksteenfabrieken doen zwaar werk.

1.500 werknemers

In de Nederlandse baksteenindustrie werken zo’n 1.500 mensen.