Mogelijk eerste acties van de eeuw in baksteenindustrie

Eindbod nieuwe cao massaal afgeschoten door leden

Portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 17 juli 2024

De FNV overweegt acties in de baksteenindustrie, nadat de leden van de vakbond dinsdagmiddag een eindbod voor de nieuwe cao massaal hebben afgeschoten. Het zou de eerste keer in deze eeuw zijn dat er actie wordt gevoerd in de baksteenindustrie.

Waar de werkgevers slechts een salarisverhoging van 4,25% in een jaar overhebben voor hun mensen eist de FNV voor de werknemers minstens 4,75% plus nog € 100 bruto per maand (per 1 mei 2024). Daarnaast moeten de lonen meestijgen met de inflatie (automatische prijscompensatie). De vakbond vindt ook dat het laagste uurloon bij de bedrijven omhoog moet naar € 16 bruto.

Compensatie inflatie

Yolanda Reus, bestuurder FNV Procesindustrie: ‘De mensen in de baksteenindustrie doen zwaar werk. Daar willen zij waardering voor krijgen met een goede salarisverhoging. En de werknemers voelen ook de inflatie van de afgelopen jaren in hun portemonnee. Deze achterstand moet eerst worden ingelopen.

Generatiepact

Naast een goede loonsverhoging willen de werknemers een heldere generatiepactregeling, waarbij oudere werknemers minder kunnen gaan werken en jongeren makkelijker instromen. Zo’n regeling is er al wel maar bedrijven doen te weinig om hun werknemers er gebruik van te laten maken.

In de Nederlandse baksteenindustrie werken 1.500 mensen.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.