Vooral rode vlaggen bij farmaceut Aspen Oss

FNV wil uitstekend sociaal plan afspreken maar is niet gerust

Portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 6 juni 2024

Overal rode vlaggen bij farmaceut Aspen Oss B.V. Van naderend onheil, welteverstaan. Het bedrijf gaat reorganiseren en neemt afscheid van ruim zeventig werknemers, waarvan zo’n veertig gedwongen. Daarnaast moeten dertig tot veertig tijdelijke en uitzendkrachten vertrekken. De FNV dringt aan op een ‘uitstekend sociaal plan’ maar is er nog niet gerust op dat dit er komt.

FNV: onrust bij Aspen in Oss

Marco Vallebella, bestuurder van FNV Procesindustrie: ‘Wij proberen goede afspraken te maken met de directie. Hopelijk lukt dat met argumenten, zo niet dan gaan we zeker kijken naar andere middelen.’

De eerste signalen zijn niet best

Hij zegt dat Aspen oog moet hebben voor zowel de mensen die straks vertrekken als de mensen die mogen blijven. Maar de eerste signalen zijn niet best. Het bedrijf wil een sociaal plan afspreken dat minder goed is dan het sociaal plan van vijf jaar geleden, bij de eerdere reorganisatie. Zo wil de directie een transitievergoeding toepassen bij de ontslagen die 20% tot 30% slechter is dan de transitievergoeding die in het oude sociaal plan gold.

Vorig jaar zes dagen moeten staken

Daarnaast heeft de directie voor de nieuwe cao, die volgende maand moet ingaan, een openingsbod neergelegd van niet meer dan 1% loonsverhoging. De werknemers hebben vorig jaar zes dagen moeten staken om een goede cao af te dwingen.

De mensen staan ook nu klaar

Vallebella: ‘Ik weet zeker dat de mensen ook nu klaarstaan om voor zichzelf op te komen, als dat nodig is. Zij zien ook dat Aspen nog steeds winst maakt en dat het moederbedrijf miljoenen extra dividend heeft uitgekeerd aan aandeelhouders; laatst zelfs nog een bonus van vier ton voor de CEO van de holding. Ondertussen lopen de salarissen nog altijd ruim 5% achter ten opzichte van de inflatie van de afgelopen twee jaar. Hoog tijd dat de werknemers eens op de eerste plek komen.’

Zo'n zevenhonderd werknemers

Aspen Oss is onderdeel van Aspen Pharmacare Holding Limited uit Zuid Afrika. Bij het Nederlandse bedrijf werken zo’n zevenhonderd mensen.