FNV gaat actievoeren bij kunstmestfabrikant ICL na verlopen ultimatum

Werknemers eisen fatsoenlijk loon en een veilige werkomgeving

portret Lennart Rietman
Door Lennart Rietman 10 juni 2024

Vakbond FNV gaat actievoeren bij ICL Fertilizers. De kunstmestfabrikant uit Amsterdam heeft een ultimatum dat de vakbond op 4 juni stelde laten verlopen. Thomas Dolman, bestuurder van FNV Procesindustrie: ‘De mensen hier werken hard om de fabriek draaiend te houden. Daarvoor verdienen ze een fatsoenlijk loon en een veilige werkomgeving. Maar hun werkgever komt niet over de brug. Daarom voeren we nu actie.’

Vakbonden FNV en CNV praten sinds april met ICL over een nieuwe cao. Die gesprekken verliepen stroef. Dolman: ‘Na drie rondes onderhandelen was het eindbod van het bedrijf zó mager dat onze leden het unaniem hebben verworpen. We hebben als vakbonden toen een ultimatum gesteld: kom voor vrijdag 7 juni met een fatsoenlijk loonbod. Maar vanuit ICL hebben we niks meer gehoord.’

Actie

De vakbondsleden beginnen daarom vandaag met een stiptheidsactie. Ook wordt er geflyerd aan de poort van het bedrijf aan de Fosfaatweg. Dolman: ‘We hopen op die manier de directie zover te krijgen dat ze hun personeel een goed bod te doen. Zo niet, dan schroeven we de druk op met andere middelen. De actiebereidheid onder onze leden is erg hoog. Mensen zijn beledigd door hun werkgever, ze voelen zich niet serieus genomen.’ Dolman sluit niet uit dat het op korte termijn tot stakingen komt als ICL niet alsnog met een goed voorstel komt.

Eisen

De FNV wil dat de salarissen met ruim 5% omhoog gaan, plus een vast bedrag van 100 euro per maand. Daarnaast pleit de vakbond voor invoering van automatische prijscompensatie, zodat de lonen voortaan elk jaar automatisch meestijgen met de inflatie. Dolman: ‘Na de torenhoge inflatie van de afgelopen periode is er nog een gat te dichten. Maar het gaat niet alleen over geld. Ook de werkomstandigheden moeten worden verbeterd. De werkgever zegt dit ook belangrijk te vinden, maar wil er niks over op papier zetten. Onze leden gaan de directie niet op hun blauwe ogen vertrouwen dat het wel goed komt.’

Zwaar werk

Omdat veel van de werkzaamheden in de fabriek fysiek zwaar zijn, wil de FNV bovendien dat medewerkers die zulk werk doen de mogelijkheid krijgen om minder te gaan werken, of om te stoppen met werken.

ICL Fertilizers

ICL Fertilizers is gevestigd in het Westelijk Havengebied van Amsterdam. Bij het bedrijf werken ongeveer 100 werknemers.