Woensdag staking bij dsm-firmenich in Maastricht

Zo'n honderd werknemers voeren actie bij het hoofdkantoor

Portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 7 oktober 2024

Werknemers van dsm-firmenich in Maastricht leggen woensdag 9 oktober enkele uren het werk neer en voeren actie bij het hoofdkantoor. Zij zijn boos omdat het voedingschemieconcern de toeslag wil schrappen die werknemers krijgen sinds cao’s van het bedrijf zijn samengevoegd. Daarnaast biedt de directie een zeer magere loonsverhoging.

FNV: actie bij dsm-firmenich

Zo'n honderd werknemers voeren vanaf 12.00 uur actie bij het hoofdkantoor aan de Wilhelminasingel in Maastricht. Het is de eerste actie na moeizame onderhandelingen over de nieuwe cao. De directie heeft maandag een ultimatum van de FNV laten verlopen.

Directie doet niets met onze eisen

Paul Smink, bestuurder FNV Procesindustrie: ‘De directie heeft niets gedaan met onze eisen maar alleen een mailtje gestuurd naar de werknemers met de boodschap dat we er wel uit zouden komen. Nou, dat vinden wij niet genoeg, dus nu is het tijd voor actie.’

6,2% salaris erbij en prijscompensatie

De FNV eist voor de ongeveer 1.700 werknemers in Nederland een cao voor een jaar (per 1 oktober 2024) waarin de salarissen stijgen met 6,2%. Verder moet het minimumloon bij het bedrijf naar € 16 per uur en wil de vakbond dat de lonen vanaf 1 mei volgend jaar meestijgen als de prijzen in de winkels omhooggaan (automatische prijscompensatie).

Pijnlijk: schrappen transitietoeslag

Dsm-firmenich biedt de werknemers niet meer dan 1,5% loonsverhoging. Een flinke stap terug voor de mensen bij het bedrijf. Helemaal pijnlijk is het voornemen om de zogeheten transitietoeslag te schrappen.

Werknemers leveren €10.000 per jaar in

Deze vergoeding krijgen werknemers sinds in 2014 verschillende cao’s van het oude DSM zijn samengevoegd. Bij die harmonisatie vervielen voordelen voor werknemers. Het afschaffen van de toeslag betekent dat zo’n vierhonderd werknemers gemiddeld € 10.000 per jaar inleveren.

Rekening houden met meer acties

'Per persoon', zegt Smink, 'dat is te bizar voor woorden toch?' Hij waarschuwt dat het niet bij de actie in Limburg blijft. De directie moet er serieus rekening mee houden dat er meer volgen in Delft, Leeuwarden en Stroe. Tenzij dsm-firmenich alsnog ingaat op de eisen van de werknemers en de vakbonden.

Geen wandelende geldautomaten

Smink: ‘De werknemers zijn geen wandelende geldautomaten, zij willen hun boodschappen en rekeningen kunnen blijven betalen. Wij accepteren niet dat dsm-firmenich de compensatie van de mensen inpikt of dat zij een salarisverhoging krijgen die lager is dan de inflatie.’

1.700 werknemers

Het internationale biotechnologiebedrijf dsm-firmenich ontstond in 2022 uit een fusie van het Nederlandse DSM met het Zwitserse Firmenich. Het bedrijf is vooral actief op de voedings- en gezondheidsmarkt. Bij de Nederlandse tak van het bedrijf werken ongeveer 1700 mensen.
-----