Ultimatum naar TEAM Terminal

Tankopslagbedrijf krijgt tot maandag 10.00 uur

Portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 28 februari 2023

Tankopslagbedrijf TEAM Terminal krijgt een kleine week om akkoord te gaan met de eisen van zijn werknemers voor de nieuwe cao. Zij willen onder andere dat hun salarissen voortaan meestijgen met de prijzen in de winkels (automatische prijscompensatie). Dat staat in een ultimatum van de FNV dat maandag 6 maart om 10.00 uur verloopt.

FNV stuurt ultimatum aan TEAM Terminal

Iris van der Veen, bestuurder FNV Procesindustrie: ‘Onze leden hebben het eindbod van TEAM Terminal unaniem afgewezen. De actiebereidheid onder hen is groot.’

APC en schalen met €100 omhoog

De FNV wil een cao afspreken voor een jaar (van 1 april 2022 tot 1 april 2023). Naast de automatische prijscompensatie eist de vakbond dat alle salarisschalen met €100 bruto worden verhoogd. Ook moet er een regeling komen waarbij mensen vanaf hun 58e kunnen gaan afbouwen (80% werken, 90% salaris, 100% pensioenopbouw).

Veel minder koopkracht

Het bedrijf biedt een cao van drie jaar met een loonsverhoging van 6% over het afgelopen jaar en voor dit jaar slechts 4%. Van der Veen: ‘Mensen gaan er dus fors op achteruit in koopkracht.’ Over 2024 wil TEAM Terminal de gemiddelde verhoging in de chemische sector over 2023 volgen (op basis van de eindevaluatie van werkgeversvereniging AWVN). Daarnaast weigert de directie om afspraken te maken over uitbreiding van de schaalmaxima van de schalen C, D, E en F met €500 bruto.

Botlek en Antwerpen

Bij TEAM Terminal vallen zo’n zo’n 33 mensen onder de cao. Het tankopslagbedrijf voedt de raffinaderijen van Esso in de Botlek en in Antwerpen. Verder slaat het ruwe aardolie (crude) op voor Aramco en BP.

Nederland verdient beter

Aan veel meer cao-tafels is het onrustig. Werknemers laten van zich horen omdat ze hun lage lonen en de hoge werkdruk zat zijn. Nederland verdient beter, vinden ze. Zo zijn er stakingen en acties in het streekvervoer, bij de regionale treinen en bussen en bij de sociale werkbedrijven. Afgelopen weken waren er ook stakingen bij de gemeenten, Douwe Egberts, Hibin, de zorgtaxi’s, Intertek, de touringcars, ETOS, Bijenkorf en Fokker Elmo.

Barometer staat op storm

Ook in de jeugdzorg zijn er acties. In de ziekenhuizen staat de barometer inmiddels op storm: er komt een actiedag in maart waar de grote meerderheid van de ziekenhuizen zich al voor heeft aangemeld. De roep om verandering zwelt aan en werknemers zien dat ze niet alleen staan.

Lees meer over Nederland verdient beter