Omdat brancheorganisatie BOVAG na weken van regionale en landelijke stakingen nog steeds niet met een beter cao-bod is gekomen, kondigt de FNV hardere acties aan. Maandag 31 maart en dinsdag 1 april leggen medewerkers van autohandelaren, garagehouders en fietsenbedrijven uit Drenthe, Groningen en Friesland het werk voor 48 uur neer.
Al zeven weken staken medewerkers in de hoop BOVAG te dwingen tot een beter loonbod dan de 2,3% die ze tot nu toe hebben voorgesteld. Maar de werkgeversorganisatie geeft geen krimp en wil nog steeds niet in gesprek. Ook niet nadat afgelopen donderdag en vrijdag ruim duizend medewerkers uit een groot deel van Nederland twee dagen het werk neerlegden.
‘In het noorden pakken we maandag en dinsdag de fakkel over. Juist op een moment dat de werkgevers het niet verwachten’, zegt Masja Zwart van FNV Metaal. ‘Dit is geen sector met een stakingstraditie, maar de lonen lopen echt fors achter bij de rest van de maakindustrie. Het is een keer genoeg. Ook een automonteur wil de boodschappen kunnen betalen en af en toe eens op vakantie. Met deze acties laten we de BOVAG duidelijk weten dat de medewerkers in deze mooie sector bereid zijn te strijden voor goede arbeidsvoorwaarden. Genoeg is genoeg!’
‘We hadden verwacht dat al die mensen die voor het weekend hebben gestaakt, duidelijk hebben gemaakt dat ze het niet meer pikken’, zegt Murat Sekercan, cao-onderhandelaar van de FNV. ‘We willen graag met BOVAG in gesprek, maar daarvoor is wel nodig dat ze deze hardwerkende vakmensen serieus nemen. Daarom kunnen we nu maar één ding doen: hardere acties.’
De stakers verzamelden maandagochtend tussen 9.00 en 10.30 uur op het Suikerterrein in Groningen. Cao-onderhandelaar Murat Sekercan was ook in Groningen om de mensen toe te spreken.
Cao-looptijd van één jaar.
Een loonsverhoging van 7%.
Afschaffen van de jeugdlonen.
In de cao moet een automatische koppeling tussen prijs- en loonontwikkeling worden opgenomen: de Automatische Prijscompensatie (APC).
Huidige zwaarwerkregeling verbeteren en permanent maken, zodat mensen met zwaar werk drie jaar voorafgaand aan hun AOW-gerechtigde leeftijd kunnen stoppen met werken.
Een kostendekkende vergoeding voor woon/werkverkeer.
Mantelzorg- en ouderschapsverlof aanvullen tot 100%.
Generatiepact: 60% werken, 80% loon en 100% pensioenopbouw is ook een werknemersrecht.
Omdat veel werkgevers aan het begin van0 het actietraject stakende medewerkers opriepen om kort na de staking over te werken, kondigde de FNV een overwerkstaking af. Daardoor hebben de medewerkers het recht om nee te zeggen tegen overwerk. De overwerkstaking loopt door tot er een onderhandelingsresultaat over een nieuwe cao is bereikt. Op niet-stakingsdagen werken de overwerk-stakers gewoon de normale, contractueel overeengekomen werkuren per dag.
In de sector werken ruim 84.500 werknemers. De huidige cao Motorvoertuigen- en tweewielerbedrijven liep op 1 februari 2025 af.