FNV en werkgevers Metaal & Techniek zijn eruit: 13% loonsverhoging

Nieuwe afspraken komen na vier maanden actievoeren

portret Lennart Rietman
Door Lennart Rietman 9 augustus 2024

Goed nieuws voor de 340.000 werknemers in de Metaal & Techniek: zij krijgen een nieuwe cao. Na intensieve gesprekken en maar liefst vier maanden actievoeren heeft de FNV afspraken gemaakt over onder andere een loonsverhoging van 13% over 22 maanden. Voor werknemers met zwaar werk loopt de regeling om eerder te stoppen door. Ook zijn verslechteringen van de cao van tafel.

De leden van de FNV stemmen de komende weken op dit resultaat. Als de leden akkoord gaan, krijgen zij een cao die loopt van 1 april dit jaar tot 1 februari 2026 (22 maanden).

Belangrijke stap

Peter Reniers, eerste onderhandelaar van FNV Metaal: ‘Wij zijn zeer verheugd met dit resultaat. Het is een belangrijke stap vooruit voor de duizenden mensen die werken in de Metaal & Techniek. Zij krijgen een eerlijke beloning voor hun inzet en hun harde werk. De werknemers hebben dit bovendien zelf afgedwongen met hun geduld, hun betrokkenheid en hun vastberadenheid van de afgelopen maanden.’

Salarisstijging

De salarissen stijgen in stappen, eerst per 1 juli 2024 met 7%. Daarbij komt vanaf 1 maart 2025 een structurele loonsverhoging van €100 per maand. Tot slot krijgen de werknemers in oktober 2025 nog een loonsverhoging van 3%. In totaal komt dat over de looptijd van de nieuwe cao neer op zo’n 13% loonsverhoging.

Zwaar werk

Daarnaast heeft de FNV met de werkgevers afgesproken dat de regeling wordt voortgezet waarmee mensen met zwaar werk enkele jaren eerder kunnen stoppen (Regeling Vervroegd Uittreden). Als de overheid deze tijdelijke regeling permanent maakt en de fiscale regels aanpast dan zal hij bovendien met vijf jaar worden verlengd.

Verslechteringen van tafel

Verder gaan alle verslechteringen die de werkgevers wilden doorvoeren niet door. Zo wilden zij de instapleeftijd extra verlof voor ouderen naar achteren schuiven en het generatiepact versoberen. Deze voorstellen zijn van tafel.

340.000 werknemers

De cao Metaal en Techniek is met zo’n 340.000 werknemers in de sector en zo’n 30.000 werkgevers de grootste cao in de marktsector. Onder de cao vallen mensen die werken in technische installatiebedrijven, metaalbewerkingsbedrijven, isolatiebedrijven, carrosseriebedrijven en de goud- en zilvernijverheid. De huidige cao Metaal & Techniek liep op 31 maart 2024 af.

Download het cao-akkoord Metaal & Techniek.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.