Schiphol doet al jaren te weinig aan het verbeteren van de veiligheid voor het personeel op de platforms. Vanaf 2003 laten onderzoeken en rapporten keer op keer zien dat de veiligheid in het gedrang komt door te hoge werkdruk, groot personeelsverloop en een angstcultuur.
Joost Van Doesburg, campagneleider Schiphol: ‘Afgelopen vrijdag kwam er weer een rapport uit, waaruit juist deze drie zaken naar voren komen. Dit keer mag het rapport niet in een la verdwijnen. De veiligheid voor de platformmedewerkers moet nu echt snel omhoog.’
FNV Luchtvaart analyseerde de onderzoeken en rapporten van de afgelopen 17 jaar over dit onderwerp. Het rapport van afgelopen vrijdag van de Inspectie Leefbaarheid en Transport ‘Staat van Schiphol 2019’ laat volgens de FNV precies hetzelfde beeld zien. Van Doesburg: ‘Vorig jaar werden in de commerciële luchtvaart in Nederland 13% meer incidenten gemeld dan in 2018. Dat laat wel zien dat we echt niet achterover kunnen leunen als het gaat over veiligheid op luchthavens.’
Het grote personeelsverloop bij de afhandelingsbedrijven speelt een belangrijke rol bij de veiligheid, blijkt uit de verschillende onderzoeken. Voor de veiligheid is ervaren personeel dat goed op elkaar is ingespeeld heel belangrijk. Bij onderhoudsmonteurs is bijvoorbeeld een maximum gesteld op het aantal tijdelijke medewerkers. ‘Er zijn totaal geen plannen om aan het hoge personeelsverloop iets aan te doen, terwijl dat heel eenvoudig op te lossen is’, aldus Van Doesburg.
Ander groot probleem is de angst om voorvallen te melden. In de luchtvaart is het gebruikelijk dat incidenten worden gemeld om er van te leren. Betrokkenen worden niet gestraft om de meldingsbereidheid niet in gevaar te brengen. Van Doesburg: ‘Bij het grondpersoneel is dat anders. Er zijn in het verleden medewerkers juist wel gestraft, met bijvoorbeeld ontslag. Zo gaat de meldingsbereidheid omlaag en dat is slecht voor de algemene veiligheid.’
FNV doet meerdere aanbevelingen die de veiligheid op de platforms moeten verhogen. Om het personeelsverloop en de werkdruk te verlagen moeten de arbeidsvoorwaarden verbeteren. Van Doesburg: ‘Denk aan een uurloon van minimaal 14 euro en tenminste 80% vaste contracten.’ Daarnaast moet er onderzoek komen naar de veiligheidscultuur en de bereidheid om misstanden te melden. Ook ontbreekt een duidelijk beeld hoe de werkdruk wordt ervaren op de luchtvaart en wat daarvan de gevolgen zijn voor de veiligheid.
FNV biedt de vaste Tweede Kamercommissie voor Infrastructuur en Waterstaat dinsdagmiddag 13.30 uur het rapport over de veiligheid voor grondpersoneel aan. Dinsdag 31 maart komt het onderwerp ter sprake in het algemeen overleg over vliegveiligheid.