Onrust aan de top en schulden bij Atos/Eviden

Vakbonden willen goede afspraken maken, doe mee aan de Teams meeting!

Door Redactie 19 september 2024

Het waren hectische maanden voor jou als medewerker bij Atos of bij Eviden. Ofschoon de acute financiële crisis bij Atos SE midden juli werd afgewenteld, is het moederbedrijf nog niet in rustig vaarwater terecht gekomen.

Onrust aan de top en schulden bij Atos/Eviden

De grote schuld van bijna 5 miljard euro werd omgezet in een fors pakket aan nieuwe aandelen voor de schuldeisers. Daarmee lijkt er tot midden 2029 wat dat betreft rust te komen. Inmiddels zijn nieuwe halfjaarcijfers bekend. Ook nu is er weer sprake van meer dan anderhalf miljard euro verlies. De onrust is dus nog niet voorbij.

Onrust aan de top

Afgelopen jaren was het een komen en gaan van nieuwe topbestuurders bij Atos SE. In drie jaar is het bedrijf al aan zijn zesde nieuwe ceo bezig. Ook in Nederland is de ceo van Eviden na anderhalf jaar weer vertrokken. Vorig jaar werd alles op alles gezet om het bedrijf in twee afzonderlijke bedrijven te splitsen. Nu lijkt dat weer minder ver doorgevoerd te worden. Waar gaat dit naartoe?

Wat betekent dit voor jou als Atos/Eviden medewerker in Nederland?

Al enkele jaren proberen we je positie ten opzichte van je werkgever te versterken. Onderzoek onder collega’s bij Atos liet zien dat jullie salarisontwikkeling gemiddeld ver achterblijft bij die bij andere Nederlandse IT-bedrijven. Jullie salarissen houden zelfs de inflatie bij lange na niet bij.

Ondanks dat vorig jaar een poging is gedaan om een deel van de superinflatie op te vangen door bijna iedereen een vast bedrag per maand erbij te geven, blijven jullie als Atos/Eviden medewerker ver achter ten opzicht van de rest van Nederland. Door de benarde financiële situatie van Atos SE is dat niet beter geworden. Inmiddels hoor ik van collega’s dat het bedrijf moeite heeft om nieuwe leaseauto’s te krijgen. De leasemaatschappijen nemen het risico bij Atos niet (slechte rating bij krediet beoordelaar?). Dat is wel heel heftig.

Hoe verder?

Ondanks dat het concern zich in slecht weer bevindt, zal er aandacht en geld voor medewerkers moeten zijn. Die moeten het tij immers keren. Signalen dat zelfs oudere collega’s hun heil buiten het bedrijf zoeken, zijn serieus te nemen. Het wordt tijd dat jullie gehoord worden en dat vakbonden serieus genomen worden door de leiding van Atos en Eviden in Nederland.

Vakbonden willen afspraken maken over jullie salarisontwikkeling nu en in de toekomst. Ook willen we bindende afspraken maken, mocht het fout gaan met Atos SE of met Atos/Eviden in Nederland. Wij willen bindende afspraken maken over de werkgelegenheid en arbeidsvoorwaarden bij Atos Eviden met alle betrokken partijen.

Alleen een officiële vakbond kan bindende afspraken maken die verder gaan dan alles wat een ondernemingsraad kan afspreken. Afspraken met de FNV zijn bindend voor een bedrijf en andere partijen. Iedereen binnen het bedrijf heeft daar voordeel van.

Goede afspraken alleen met veel zichtbaar draagvlak

Om goede afspraken te maken zullen jullie je zichtbaar voor de vakbond moeten uitspreken. Ook al heeft de FNV van meer dan 700 van jullie het verzoek gekregen om met Atos afspraken over salaris te maken, dan nog hoeft het bedrijf daar niets mee te doen. Alleen als we kunnen laten zien dat het jullie menens is, zou daarin verandering kunnen komen. Op dit moment is er niemand met wie jullie werkgever afspraken maakt over salaris.

Daarom roepen we iedereen op om allereerst deel te nemen aan de gezamenlijke Teams meeting van alle vakbonden (FNV, CNV en de Unie) op woensdag 25 september vanaf 17.00 uur.

Neem deel aan de vergadering

In deze meeting zullen we onder andere bespreken wat bonden op korte termijn gaan ondernemen, zoals hoe gaan we jullie werkgever onder druk zetten om tot goede bindende afspraken voor jullie te komen.

Samen staan we sterker

Wil jij ook bijdragen aan een grotere, sterkere FNV? Met meer invloed op jouw werkvloer, in jouw sector en Den Haag? Word lid! Ben je al lid? Nodig dan je collega’s, vrienden of familie uit om FNV-lid te worden. Want samen staan we sterker! Als dank ontvang jij dan € 10,- van ons.