De FNV steunt en waardeert alle callcentermedewerkers en roept alle mensen in Nederland op om in de week van 8 t/m 12 april een minuutje extra van hun tijd te besteden aan de callcentermedewerker.
In deze week zal bellend Nederland extra tijd besteden aan hun gesprek met jou, als callcentermedewerker. Zij blijven aan het eind van hun gesprek een minuut langer aan de lijn. De bellende Nederlanders doen dit om jou te helpen. Ook zij vinden dat jij te weinig verdient, te weinig pensioen opbouwt en een te hoge werkdruk hebt.
Er is geen sector in Nederland waar de scheefgroei zo overduidelijk zichtbaar en tastbaar is als in de callcenters. Waar duizenden mensen tegen bodemprijzen worden ingezet om jaarlijks miljoenen telefoontjes van klanten te beantwoorden, verdwijnt de miljardenwinst die deze lucratieve business oplevert naar de top en aandeelhouders die veelal in het buitenland zitten.
De arbeidsvoorwaarden zijn zo ongeveer de slechtste van Nederland, zo slecht zelfs dat de gemiddelde arbeidsduur van een medewerker 9 maanden is. En iedere keer als medewerkers vragen om een redelijke stap richting een eerlijk loon en fatsoenlijke arbeidsomstandigheden, gooien de werkgevers de deur keihard dicht. Het hoort allemaal bij de graaicultuur van callcenterbazen die zichzelf verrijken. Werknemers moeten knokken voor iedere cent, terwijl het geld over de plinten klotst bij de bedrijven.
Het verschil met het wettelijk minimumloon (WML) is het afgelopen jaar kleiner geworden in plaats van groter. Met andere woorden, als je de inflatie verrekent met het loon, zijn medewerkers er op achteruit gegaan (nu slechts 4% boven WML). Callcentermedewerkers halen steeds vaker het einde van de maand niet, krijgen in toenemende mate te maken met loonbeslag, kunnen alleen nog sparen voor een ijsje en kunnen niet zelfstandig een woning betalen. Dit zijn de lonen van jongere medewerkers.
Leeftijd | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21+ |
Uurloon | €4,76 | €5,45 | €6,91 | €8,28 | €11,04 | €13,80 |
Werkgevers hebben met andere bonden een cao afgesproken die voor het overgrote gedeelte van de medewerkers minder loon oplevert dan als er geen cao zou zijn afgesproken. De FNV wil minimaal 16 euro voor iedereen.
Werkgevers willen voor een dubbeltje op de eerste rij zitten. Callcentermedewerkers krijgen een van de slechtste pensioenregelingen van het land. Als iemand al vele jaren bij een callcenter werkt tot zijn pensioen, komt dat in berekeningen neer op zo’n € 25 tot € 50 meer netto per maand als aanvulling op de wettelijke AOW-uitkering. De FNV eist een hogere pensioenopbouw en aansluiting bij een algemeen pensioenfonds.
Medewerkers worden ingeroosterd en er is bijna geen tijd gereserveerd voor het afhandelen. De werktijden staan enorm onder druk vanuit de opdracht om telefoontjes binnen 1 minuut af te houden wat vrijwel altijd een onuitvoerbare opdracht blijkt te zijn en tijd voor jezelf is eerder uitzondering dan regel.