Er moet snel een sociaal plan komen voor de 380 callcentermedewerkers die in Maastricht bij het Mercedes-Benz Customer Assistance Center werken en hun baan kwijt raken. De FNV is geschrokken van het aangekondigde massaontslag en het nieuws dat de autofabrikant zo’n groot deel van de callcenterafdeling naar Griekenland verplaatst. Maandag 13 februari is er een bijeenkomst voor personeel.
De omvang van de ontslaggolf is exceptioneel voor de callcenterbranche. Niet eerder werd er op deze schaal in Nederland personeel ontslagen bij een callcenter waar doorgaans vooral personeel gezocht wordt. Elly Heemskerk, bestuurder FNV Callcenters: ‘We willen zo snel mogelijk met het bedrijf in gesprek om te horen wat er achter deze reorganisatie zit. Het lijkt nu op een ordinaire bezuiniging waarbij Mercedes kiest voor goedkoper werk in het buitenland.’
Het personeel van het Mercedes-Benz Customer Assistance Center in Maastricht is dinsdag geïnformeerd over de verplaatsing van het callcenter van Maastricht naar Teleperformance in Griekenland. Een dag later pas de vakbond. Het gaat om 380 banen, waarvan 140 mensen een tijdelijk contract hebben. Een sociaal plan is er nog niet. Heemskerk: ‘Het is nu vooral belangrijk dat er goede begeleiding komt voor de mensen die hier mee te maken hebben en natuurlijk goede afspraken over de voorwaarden. Daarover moet de werkgever met ons om de tafel. We raden medewerkers met klem aan om niets te tekenen voordat de vakbond akkoord is over een sociaal plan.’
Maandagavond 13 februari om 19.00 uur organiseert FNV een bijeenkomst in Novotel, Sibemaweg 10, Maastricht voor medewerkers. Zij krijgen dan meer informatie krijgen over hun rechten en mogelijkheden. Daarbij zijn ook deskundigen van de FNV aanwezig die kunnen helpen met het vinden van nieuw werk.