Faillissementen zijn geen reden om de lonen laag te houden

Sluit je aan voor een leefbaar loon

portret Danielle Wiek
Door Danielle Wiek 8 december 2023

Faillissementen in de detailhandel zijn regelmatig in het nieuws. Wat betekent dit voor jouw loon? Omdat we hier vragen over krijgen, zetten we wat informatie op een rij.

Opdruk T-shirt: 'ik ben een goede cao waard'

Faillissementen in de winkelstraat

De afgelopen maanden zagen we faillissementen bij de modemerken Scotch & Soda en de Score Groep, koopjesketen Big Bazar en recent bij sportwinkelketens Perry Sport, Aktiesport en Sprinter. Is dit nu een reden om terughoudend te zijn met onze looneisen? Nee, zeggen wij. Wij leggen hier uit waarom dit niet zo is.

Niet-rendabele formules in stand gehouden door te lage lonen

Winkelorganisaties wijten de toename van het aantal faillissementen aan het tekort aan personeel, de stijgende lonen en de hogere energiekosten. Er wordt niet vermeld dat bij een aantal van deze grote ketens en merken die omvallen jarenlang sprake is geweest van een belabberde financiƫle situatie. Deze situatie was in veel gevallen ook al zo voor de uitbraak van de coronacrisis. Dit zijn formules die zelf niet of nauwelijks rendabel zijn.

Lage lonen

Deze niet-rendabele formules konden blijven bestaan omdat de overheid deze organisaties heeft gesteund tijdens de crisis, de rente de afgelopen jaren laag was en de lonen structureel te laag bleven. Lonen die te gering zijn om mee rond te kunnen komen, terwijl eigenaren en aandeelhouders van de grote winkelconcerns rijker en rijker werden. Daarmee hebben werknemers de afgelopen jaren de situatie mede in stand gehouden, terwijl zij zelf het einde van de maand vaak niet konden halen.

Leefbare lonen

Winkelmedewerkers hebben alle reden om te blijven opkomen voor het verhogen van de lonen. Met eigenaren en aandeelhouders van grote ketens hoef je geen medelijden te hebben. Zij hebben hun zaakjes veelal zo geregeld dat zij wel rijk blijven. Er is geen enkele reden om een niet-rendabele winkelformule in stand te houden door structureel te lage lonen te accepteren. Vroeger of later is er sprake van een faillissement en sta je alsnog op straat.

Laag loon is ook lage uitkering

Let op! Lage lonen hebben veel negatieve gevolgen. Veel winkelmedewerkers komen nu al lastig rond. Verlies je je baan door een faillissement? Dan is ook je ww-uitkering laag.

Dilemma

Natuurlijk snappen we dat dit voor jou een dilemma oplevert. Je voelt loyaliteit naar je collega’s en klanten. Doe jezelf en je collega’s een plezier en stop met het accepteren van te lage lonen.

Word lid van de FNV en kom samen op voor verbetering!

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.