Hoe staat het met de cao van de Bijenkorf?

Welke verbeteringen vind jij belangrijk?

portret Linda Vermeulen
Door Linda Vermeulen 3 oktober 2024

Wanneer komt er een nieuwe cao? Die vraag wordt veel gesteld in de winkels van de Bijenkorf. Niet zo gek, want de huidige cao is al meer dan 2 jaar geleden verlopen. Sindsdien heeft de directie de lonen – vooral door druk van de FNV - eenzijdig aangepast. Wanneer komen er nou weer gezamenlijke afspraken met de vakbonden? We zetten een paar veel gestelde vragen op een rijtje.

Wanneer komt er een nieuwe cao?

Vanuit de FNV geven we al langer aan dat we verbeteringen willen, die we willen vastleggen in een cao. Helaas wilde de directie na onze stakingen alleen maar zeer kleine verbeteringen afspreken, als we ook zouden inleveren op bijvoorbeeld het vitaliteitsbudget. Dat vonden we geen goed idee. Doordat we hier niet voor hebben getekend, kregen medewerkers wél een lichte loonsverhoging en hoefden zij hiervoor niet het vitaliteitsbudget in te leveren. Ook met de huidige directie maken we graag afspraken die wél goed zijn. In augustus hadden de bonden in positieve sfeer een kennismaking met de nieuwe ceo, daar hebben we dat ook kenbaar gemaakt.

Welke afspraken wil de FNV maken?

• Een loonstijging voor de werkenden bij de Bijenkorf.
  • Een loongebouw met perspectief. De lonen zijn nu ingehaald door de minimumloon-stijging; wij zijn voor eerlijke verschillen op basis van ervaring en extra taken. Ook bij andere bedrijven maken we hierover goede afspraken, neem eens een kijkje in de cao van IKEA, of van de passagiers-afhandelaars op Schiphol.
  • Betere afspraken over werk-privébalans. Zes dagen beschikbaar zijn voor eventuele werkuren legt een te groot beslag op de privétijd. Als je de optie hebt om te kiezen voor tijd of geld moet je ook de mogelijkheid krijgen om daar op een goede manier gebruik van te maken.
  • Volledige vergoeding van de reiskosten – Het is, zeker gezien de lage lonen, niet de bedoeling dat mensen ook nog moeten betalen om naar het werk te gaan.
  • Mensen die lang bij de Bijenkorf werken en tegen hun pensioen aan zitten moeten gebruik kunnen maken van de regeling voor eerder stoppen met zwaar werk.

Zoals altijd geldt: zonder druk geen resultaat. Willen meer collega’s dat de FNV sterk kan onderhandelen? Deel dit bericht met hen. Hoe meer leden, hoe sterker we staan.

Wil je nog iets meegeven? Stuur een mail naar jouw vakbondsbestuurder: linda.vermeulen@fnv.nl