FNV tegen winkelconcerns: stop met schijn-zzp-constructies

In brief aan koepelorganisatie INretail

portret Lennart Rietman
Door Lennart Rietman 28 augustus 2024

De FNV roept winkelconcerns op om direct te stoppen met schijn-zzp-constructies. In een brief aan koepelorganisatie van winkelconcerns INretail noemt de vakbond de toename van dit soort constructies ‘ondermijnend’. De FNV maant de concerns om werknemers in loondienst te nemen.

FNV in de winkelstraat

‘Het is hoog tijd dat winkels weer gaan investeren in hun mensen en hun cao’, zegt Linda Vermeulen, bestuurder van FNV Winkelstraat. Het afschaffen van schijn-zzp gaat hand in hand met het verbeteren van de cao, schrijft de vakbond in zijn brief.

Geen zelfstandig ondernemers

Grote concerns als H&M ontduiken belasting en premies door medewerkers een zzp-contract aan te bieden. Dat gebeurt vaak via schijn-zzp-platforms als YoungOnes. Vermeulen: ‘Je hoeft geen arbeidsjurist te zijn om te weten dat de mensen die bij H&M de kassa bedienen en de kleding terughangen in de winkel gewoon werknemers zijn en geen zelfstandig ondernemers.’

Overheid handhaaft niet

Er zijn wettelijke regels rondom inhuur van zzp'ers maar sinds 2016 worden die door de overheid niet gehandhaafd. ‘Dat is hetzelfde als een maximumsnelheid instellen maar nergens controleren’, vindt Sharon Bandell, FNV-projectleider aanpak schijnzelfstandigheid.

Belastingdienst gaat strenger controleren

Vanaf 1 januari 2025 gaat de Belastingdienst weer strenger controleren op schijnzelfstandigheid bij zzp'ers. De FNV vindt het noodzakelijk dat schijn-zzp-constructies aan banden wordt gelegd. Bandell: ‘Want in deze constructies worden alle risico’s bij het personeel gelegd. De vergoeding lijkt vooral voor jongeren aantrekkelijk maar ze bouwen geen pensioen op en als ze ziek zijn krijgen ze geen geld. De overheid loopt belasting mis en pensioenfondsen worden benadeeld. Iedereen wordt er slechter van behalve de platforms en de grote winkelketens die er met het geld vandoor gaan.’

Wel goede afspraken bij IKEA

Het kan wél anders, schrijft de FNV. Bandell: ‘We hebben bijvoorbeeld met Royal FloraHolland goede afspraken gemaakt om te stoppen met schijn-zzp bij de mensen die met de trekker de bloemenkarren versjouwen. Ook bij IKEA hebben we afspraken gemaakt om volledig te stoppen met schijn-zzp en medewerkers die regulier werk doen een vaste baan bij IKEA aan te bieden. En kinderopvangconcern BLOS wil professionals weer in dienst nemen. Het kan best, als werkgevers maar willen.’