Reactie FNV Winkelstraat op sluiten filialen Bristol

Vakbond maakt zich zorgen: werkers die rond het minimumloon verdienen hebben vaak geen buffer

Portret Yvette de Vries
Door Yvette de Vries 31 juli 2024

Vakbondsbestuurder Linda Vermeulen: ‘Dit is heel vervelend nieuws voor de mensen die de winkels draaiende houden. Ook hebben we als vakbond nog niets vernomen van de directie van Bristol. Uiteraard volgen we de ontwikkelingen op de voet, zodat we onze leden kunnen informeren over hun rechten. Want het lijkt alsof Bristol een eigen koers vaart.’

De vakbond hoopt dat het niet uitdraait op een faillissement van de winkelketen. Vermeulen: ‘Dat zou heel slecht nieuws zijn voor de medewerkers, want die staan dan over het algemeen met lege handen. In Nederland zijn er geen wettelijke afspraken over een ontslagvergoeding bij faillissement.'

Zorgen om werkers die op of rond het minimumloon zitten

Dat is heel wrang, zeker omdat er bij grote ketens de werkers veelal het minimumloon verdienen of net ietsje meer en ze dus geen buffer kunnen opbouwen. Terwijl de mensen aan de top van veel concerns rijk blijven of nog rijker worden. Zelfs bij een faillissement. Het is hoog tijd dat de faillissementsregels in Nederland worden hervormd om meer rekening te houden met de mensen die het echte werk doen.’