Wat vindt directie Zeeman van onbetaald werken?

Verslag van ons gesprek in het hoofdkantoor

portret Linda Vermeulen
Door Linda Vermeulen 8 juli 2024

Veel medewerkers van Zeeman en C&A melden zich bij de FNV over de vele onbetaalde kwartiertjes voor en na de werktijd. Ook lopen de lonen al jaren achter bij deze concerns en wordt ervaring amper beloond. Op 4 juli had FNV Handel een gesprek met de directie van Zeeman over dit onderwerp.

Onbetaald werken

Wat is de boodschap van de directie van Zeeman aan de mensen die zorgen dat de winkels op tijd open kunnen en aan de mensen die aan het eind van de openingstijd onbetaald doorwerken om te zorgen dat de winkel weer fatsoenlijk dicht kan? De FNV dringt aan op betaling van gewerkte tijd, en heeft aan de directie kenbaar gemaakt dat medewerkers veel salaris mislopen: van honderden euro’s per jaar tot duizenden euro’s in de hele loopbaan. Helaas wil de directie hierover geen afspraken maken met de vakbond. De directie heeft aan de FNV gemeld dat hierover communicatie volgt aan de medewerkers.

Ervaring niet beloond

Winkels hebben de mogelijkheid om bovenop de ‘cao retail non-food’ betere loonafspraken te maken. De directie van Zeeman voelt hier weinig voor. De FNV vindt het belangrijk dat winkelmedewerkers perspectief hebben in loon, maar de directie wil dat perspectief alleen bieden door duidelijker onderscheid te maken in de waardering van de winkelmedewerkers, assistenten en winkelbeheerders. Medewerkers die willen groeien moeten de stap maken naar een andere functie. Maar die stappen zijn niet voor iedereen weggelegd. De FNV heeft aan de directie uitgelegd dat in maart van dit jaar voor de (assistent-) winkelbeheerders een verkeerde her-inschaling heeft plaatsgevonden. Bij plaatsing in een hogere schaal zijn voor veel mensen niet de juiste ervaringsjaren meegenomen, en zijn er juist ervaringsjaren afgenomen. Helaas wil de directie dit besluit nu niet heroverwegen. Ook hierover wil de directie communiceren naar de medewerkers.

En nu?

Helaas wil de directie van Zeeman vooralsnog geen afspraken maken met de vakbond over verbeteringen. Terwijl we allemaal weten dat dat zo hard nodig is en dat dat ook gewoon kan. Als we verbeteringen willen bereiken, dan moeten we daarvoor samen opkomen. De FNV plant een nieuwe bijeenkomst in. Wil je  in het actie-overleg? Stuur een mail aan linda.vermeulen@fnv.nl of aan danielle.wiek@fnv.nl