Medewerkers Michael Kors: laat je niet onder druk zetten om lager urencontract te tekenen

Kom naar onze bijeenkomst op 4 juli

portret Linda Vermeulen
Door Linda Vermeulen 28 mei 2024

De directie van Michael Kors legt de medewerkers van het distributiecentrum in Venlo een lager urencontract voor. Let op: je staat in je recht om dit contract niet te tekenen en gewoon je 40-uur contract te houden. In beide gevallen krijg je een loonsverhoging, zo meldt de directie aan de vakbond.

Onder druk gezet

De vakbond heeft tijdens een afspraak op 27 mei aan de directie gemeld dat menige leden onder druk gezet worden om het lagere-uren-contract te tekenen (37,5 uur ipv 40 uur). Dat mag niet de bedoeling zijn! De directie heeft aan de vakbond gemeld dat niemand onder druk gezet wordt om te tekenen. Blijven leidinggevenden mensen onder druk zetten? Meld het bij de vakbond!

Waarom het lagere uren contract?

Het lijkt erop dat de directie op deze manier een paar problemen van het corporate bedrijf wil oplossen. Mensen met een lager-uren-contract missen hun doorbetaalde koffiepauzes van 2 keer 15 minuten per dag. Op termijn is dit dus goedkoper voor Michael Kors. Met een 37,5 uren contract zijn werknemers flexibeler inzetbaar. Als er extra uren worden gewerkt bij een 40 uur contract dan zou de werkgever onder het Wettelijk Minimumloon kunnen zitten. Dat is bij 37,5 uur niet zo. De vakbond heeft benadrukt dat medewerkers een betere tijd-voor-tijd-regeling willen afspreken en dat het echt tijd is voor een cao-afspraak hierover.

Waarom deze individuele contracten?

In Nederland hebben we de traditie dat bedrijven met de vakbond een cao afsluiten. Werknemers hebben inspraak als zij lid zijn van de vakbond. We merken dat de directie van Michael Kors vanuit de Amerikaanse eigenaren de opdracht krijgt om inspraak van de vakbond te omzeilen. Nu wordt er per individu een aparte afspraak gemaakt, met verschillende loonstijgingen tussen de 2 en 8 procent. Dat deugt natuurlijk niet.

Wat gaan we doen?

Op donderdag 4 juli (independence day), 19:00 uur organiseren we een bijeenkomst op ons vakbondshuis in Venlo. Want of je nou wel of niet akkoord gaat met het nieuwe contract: de lonen bij Michael Kors blijven achter. En de Tijd-voor-tijd-regeling moet echt verbeteren. We bespreken samen een actieplan om op te komen voor een hoger loon én een betere tijd-voor tijd regeling. We kunnen dit alleen doen bij een grote opkomst! Want samen staan we sterk.