Medewerkers Michael Kors spreken zich uit

Succesvolle vakbondsbijeenkomst voor distributiecentrum Venlo

Door Redactie 9 februari 2024

Zo'n 70 medewerkers van Michael Kors in Venlo stapten maandag naar buiten. De eerste vakbondsbijeenkomst voor de deur van het distributiecentrum was druk bezocht. Steeds meer collega's vinden het tijd dat er afspraken komen over respect, inspraak en leefbare lonen.

Vakbondsbijeenkomst in Venlo bij Michael Kors

Loonontwikkeling moet mogelijk zijn

'Ik werk hier met plezier, maar er moet wel wat verbeteren. Wij zorgen dat de tassen en andere mode-artikelen vanuit Venlo over heel Europa worden verspreid. Michael Kors maakt daardoor enorme winst. Dus het wordt tijd dat daar wat tegenover staat. Ik werk hier nu 5 jaar, verdien een paar cent boven minimumloon. Iemand die net binnenkomt, verdient evenveel als ik, terwijl ik veel extra taken heb', aldus een van de medewerkers van Michael Kors.

Veel eensgezindheid

Steeds meer collega's van Michael Kors sluiten zich aan bij de vakbond. Ook spreken medewerkers zich uit in de lokale media. Zowel vaste krachten als uitzendkrachten vinden dat er wat moet gebeuren.

Eenzijdige aanpassing regels overwerk

In januari heeft de leiding van Michael Kors plotsklaps eenzijdig de regels rond overwerk gewijzigd. Dit stuit op veel weerstand. Medewerkers hebben maandag massaal aangegeven dat zij een keuzemogelijkheid willen behouden over uitbetaling of 'tijd voor tijd'. De weerstand gaat zowel over de inhoud van de wijziging alsook over de manier waarop de wijziging is doorgevoerd, namelijk zonder enige vorm van inspraak.

De vakbond heeft de directie nu aangeschreven over deze eenzijdige ingreep. Voor nu verzoeken wij om per direct de oorspronkelijke afspraak over overwerk en mogelijkheid voor tijd voor tijd weer na te komen en de werknemers te informeren dat zij weer de keuze hebben.

Geen ondernemingsraad - in strijd met de wet

Volgens de Nederlandse wet mag een werkgever niet zomaar eenzijdig een wijziging doorvoeren van een primaire arbeidsvoorwaarde. Verder is ook de ondernemingsraad niet geraadpleegd, hetgeen overigens nog steeds zou betekenen dat werknemers individueel zouden moeten instemmen, wat ook niet is gebeurd. Michael Kors heeft tot op heden geen or – de vakbond heeft Michael Kors er nogmaals op gewezen dat dit in strijd is met de Wet op de Ondernemingsraden handelt. De vakbond dringt aan op een datum voor or-verkiezingen

Foto: Jan-Paul Kuit