Media berichten maandag over de toename van winkelmedewerkers die geen Nederlands spreken. Hoe dat komt? Dit is een direct gevolg van het lage-lonen-beleid van winkelketens.
Winkelketens maken het voor ervaren winkelmedewerkers bewust minder aantrekkelijk om in de winkelstraat te werken. Vanuit de vakbond zien we dat bedrijven willen voorkomen dat mensen meer verdienen dan het minimumloon. Werkgevers gaan daarbij heel ver: contracten van medewerkers blijven onzeker, goede cao's worden amper afgesloten of ervaren medewerkers worden via ontslagrondes eruit gewerkt, zoals vorig jaar gebeurde bij Primark. Dit heeft te maken met het verdienmodel van grote ketens: directies willen zoveel mogelijk geld afdragen aan de eigenaren en aandeelhouders.
Directies van grote winkelketens zijn voortdurend aan het onderzoeken welke groepen nog-goedkopere krachten er op de reservebankjes zitten. Dat zijn veel jongeren, gepensioneerden, studenten. Onder hen dus ook veel arbeidsmigranten en buitenlandse studenten die nog geen Nederlands spreken.
Werkgevers krijgen bij de NOS alle ruimte om te melden dat de toename van het Engels in winkels door door 'diversiteitsbeleid' komt. Vanuit de vakbond weten we dat dit onzin. Sterker nog: op plekken waar niet geïnvesteerd wordt in lonen en waar een enorme doorloop is, neemt de kans op onveilige werksituaties en discriminatie juist toe.
Voor de lange termijn zijn verbeteringen nodig. Vanuit FNV Handel dringen we aan op betere arbeidsvoorwaarden en meer continuïteit in de winkels. Dat is zowel voor de medewerkers als de kwaliteit van werk het best.