Na Wibra scheldt ook Douglas alsnog zogeheten min-uren kwijt van medewerkers. Drie werknemers krijgen tientallen uren teruggestort die zij tijdens de lockdown hebben opgebouwd. De parfumerieketen wilde dat zij deze gingen inhalen of er verlofuren voor zouden inleveren. Daar ziet zij vanaf na druk van de FNV.
‘Drie dappere vrouwen hebben hiervoor gevochten en zijn nu gecompenseerd, maar dit is een belangrijke overwinning voor álle werknemers van Douglas', zegt Daniëlle Wiek, bestuurder van FNV Handel. 'Wij weten dat er nog tientallen medewerkers zijn die hier ook recht op hebben en wij zullen hen helpen om ervoor te zorgen dat ook hun min-uren worden kwijtgescholden.’
De FNV roept werknemers die geen afspraken met het bedrijf hebben gemaakt over het inhalen of compenseren van hun niet-gewerkte uren op om zich te melden. Wiek: ‘Zij hoeven er niet op te rekenen dat Douglas hen uit zichzelf tegemoetkomt. Die wil voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Als je je mond niet opentrekt, doen ze helemaal niks voor je.’
Alle werknemers van Douglas hebben tijdens de lockdown zes niet-gewerkte uren per week opgebouwd. De parfumerieketen moest deze op 1 april laten vervallen voor medewerkers die niet hadden ingestemd om de uren op een later moment in te halen of ze te compenseren door het inleveren van verlofuren.
Wiek: ‘Douglas haalde begin dit jaar een truc uit door die min-uren eerst te schrappen en ze bij mensen van hun vakantie-uren af te halen. Wij hebben er toen voor gezorgd dat ze dit terugdraaiden. Maar nadat de verlofuren weer bijgeschreven waren, werden de min-uren gewoon opnieuw opgevoerd. Douglas legde de coronarekening zo toch bij zijn werknemers en eiste dat die de uren zouden inhalen.’
Volgens Wiek is de min-urendiscussie nog lang niet gesloten, ook niet na de in juli verloren rechtszaak tegen Wibra over dezelfde kwestie. Het winkelbedrijf besloot vervolgens wel een deel van de min-uren kwijt te schelden.
Wiek: ‘Bij Wibra hebben we juridisch niet gewonnen, maar moreel hadden we daar een heel sterke zaak. Dat realiseerden zij zich ook. Deze kwestie bij Douglas sluit hier heel mooi bij aan. Wij blijven ons er hard voor maken dat werknemers niet opdraaien voor de kosten van de coronacrisis.’