Zet veiligheid medewerkers voorop bij heropenen winkels

Oproep winkelpersoneel en FNV aan werkgevers en kabinet

Portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 1 maart 2021

Winkelmedewerkers die zijn aangesloten bij de FNV roepen werkgevers en kabinet op om hun veiligheid centraal te stellen bij heropening van de winkels. Werkgevers moeten voldoende maatregelen nemen om agressie naar medewerkers van winkels en supermarkten uit te sluiten, zowel tijdens het winkelen op afspraak als bij een mogelijke verdere opening van winkels.

FNV wil dat winkelmedewerkers veilig kunnen werken

‘Wij vragen de politieke partijen om meer de belangen van de werkenden in de winkels centraal te stellen', zegt Ronald van der Flier, voorzitter van de sectorraad van FNV Handel en zelf supermarktmedewerker. 'Er moeten meer en betere richtlijnen komen, óók om uitwassen te voorkomen zoals we die hebben meegemaakt tijdens Black Friday, toen het op veel plekken echt veel en veel te druk was. We weten dat de winkels graag open willen, maar dat mag niet ten koste gaan van de lichamelijke en geestelijke gezondheid van het personeel.’

Vrees voor opnieuw agressie

Zelfs bij een minimale opening, zoals het winkelen op afspraak dat vanaf woensdag mogelijk is bij veel winkels, vrezen medewerkers dat de agressie tegen hen weer zal toenemen, net als eerder tijdens de coronacrisis. Bijna alle winkelmedewerkers hebben al het nodige meegemaakt; van bedreigingen in de supermarkten, tot ruzie in de IKEA over kinderen in kinderwagens. Dat heeft een enorme impact op hen, volgens de FNV.

Overheid moet handhaven

Van der Flier: ‘We hebben de afgelopen maanden gezien dat handhaving vanuit politie en gemeenten bij winkels minimaal is en in sommige gevallen zelfs compleet afwezig. Helaas kunnen wij de winkelbedrijven niet verplichten om een beveiliger voor de deur te zetten of maatregelen te nemen om hun personeel te beschermen. Maar we kunnen wel een beroep doen op de overheid om wet- en regelgeving te handhaven. En daar waar mogelijk een winkel te sluiten als personeel niet beschermd wordt waar dat wel moet.’

Winkels, supermarkten, distributiecentra

FNV Handel zet zich in voor veilig werken in de supermarkten, distributiecentra en winkelstraat. Het afgelopen jaar hebben de leden van FNV Handel dit onderwerp keer op keer met succes onder de aandacht gebracht van politiek en werkgevers. In de sectorraad van FNV Handel zitten medewerkers uit winkels, supermarkten en distributiecentra.