Aanhoren nieuw aanbod supermarktbazen

facet hoofdkantoor FNV
Door Persvoorlichting 13 januari 2021

FNV is uitgenodigd voor een bijeenkomst door de supermarktwerkgevers op dinsdag 19 januari. Mari Martens, FNV-sectorhoofd Handel: ‘We gaan natuurlijk luisteren naar wat ze te zeggen hebben. Ik neem aan dat zij nu eindelijk ingaan op onze eisen.’

De acties bij de supermarkten zijn door de coronamaatregelen tijdelijk stilgelegd. Martens: ‘We waren natuurlijk al van start met acties na het aflopen van ons ultimatum. Door de lockdown hebben we onze actieagenda moeten legen. Corona heeft de werkgevers extra tijd gegeven om na te denken en met elkaar overeenstemming te bereiken. Ik hoop dat ze die extra tijd goed hebben gebruikt. Want wij staan in de startblokken voor het voeren van acties na het aflopen van de lockdown.’

Record

FNV eist namens de 300.000 werknemers een loonsverhoging van 5%. Ook wil de FNV dat de zondagstoeslag intact blijft. De supermarkten draaien ongekende omzetten sinds de wereld in de greep is van corona. Martens: ‘Het ene na het andere record sneuvelt, of het nu gaat om de bouw van nieuwe distributiecentra voor online-verkoop voor Picnic, AH en Jumbo of omzetcijfers. Die onstuimige groei realiseren zij dankzij de inzet van alle medewerkers die elke dag in het midden van deze pandemie hun werk doen.’

Gesloopt

Het loongebouw in deze sector is heel plat, er worden langzamerhand steeds meer functies uit gesloopt. Martens: ‘Zo kan je steeds meer mensen weinig betalen. Het overgrote deel van de supermarktmedewerkers verdienen erg weinig en relatief gezien ook steeds minder. Slechts een paar mensen verdienen goed. Met daarboven natuurlijk de CEO’s van de supermarktketens. Mensen die het loon waarvoor hun medewerkers het hele jaar werken, binnen een paar dagen verdienen.’