Onderhandelingsresultaat cao Energie Netwerkbedrijven

Loonsverhoging van minimaal 10% tot ruim 15%

Door Redactie 8 december 2023

Na stevige onderhandelingen heeft de FNV uiteindelijk een onderhandelingsresultaat bereikt over jouw cao. Jij krijgt onder andere een loonsverhoging van minimaal 10% tot ruim 15%. Stemmen over dit resultaat kan tot en met 17 december.

Loonsverhoging van minimaal 10% tot ruim 15%

De uitslag van onze enquĂȘte gaf aan dat de loonsverhoging bovenaan in de wensenlijst staat. Tijdens de onderhandelingen hebben we hierop maximaal ingezet en uiteindelijk een akkoord bereikt over de volgende loonstijgingen:

• Per 1 januari 2024: 7% met een bodem van €275
  • Per 1 januari 2025: 3%

De nieuwe cao kent een looptijd van 18 maanden, van 1 januari 2024 tot en met 30 juni 2025.

Lagere salarisschalen gaan er meer op vooruit

De bodem van €275 betekent dat werknemers in de lagere salarisschalen er meer op vooruit gaan. Zo worden deze werknemers sterker gecompenseerd voor de prijsstijgingen. Werknemers in de laagste schalen krijgen een loonsverhoging van ruim 15%. Voor de middeninkomens leidt de bodem tot een loonsverhoging van zo’n 12%. Onderaan de streep krijgt iedereen minimaal 10% loonsverhoging.

Wat hebben we nog meer afgesproken?

• Volledige doorbetaling van het salaris bij het aanvullende geboorteverlof. Dit betekent in totaal 6 weken volledig doorbetaald geboorteverlof.
  • Het laagste uurloon in de bedrijfscao’s bedraagt minimaal €16 per uur. Dit is exclusief vakantie-uitkering maar inclusief overige elementen uit het Persoonlijk Budget.
  • De belemmeringen op het gebied van RVU (sectorale kaders met allerlei voorwaarden) zijn weggenomen. Werknemer kan samen met werkgever besluiten tot het inzetten van RVU.
  • DI-budget: werkgever betaalt het volledige budget in plaats van 2/3 zoals dat nu het geval is. En daarnaast kan men vanaf 1 januari 2025 het budget gebruiken voor doelen op het gebied van verduurzaming en vergroening.
  • De vitaliteitsregeling wordt verlengd.
  • Het Sectoraal Sociaal Plan wordt met wat kleine verbetering verlengd.
  • Elk bedrijf gaat in 2024 aan de slag met de pilot voor het omruilen van christelijke feestdagen naar andere feestdagen.
  • De periode voor de aanloopschaal wordt van 3 jaar teruggebracht naar maximaal 1 jaar.
  • Werknemer die in het eerste kwartaal van 2024 lid wordt of is van de vakbond krijgt een eenmalige uitkering van €120.

Vragen?

Heb je vragen over dit onderhandelingsresultaat? Stuur dan een mail naar FNV-bestuurder, ozcan.colak@fnv.nl.

Het woord is aan jou

Als onderhandelingsdelegatie zijn wij tevreden met het bereikte resultaat. Jij, als FNV-lid hebt het laatste woord. Een cao is namelijk pas definitief wanneer de leden ermee instemmen. Het is zeer belangrijk dat jij als lid je stem laat horen. Stemmen kan tot en met 17 december 2023. Niet-leden mogen ook een stem uitbrengen, maar uiteraard tellen alleen de stemmen van de leden.

Breng je stem uit

Samen bereiken we mooie resultaten

Een goede cao komt niet vanzelf tot stand. Zonder betrokkenheid van kaderleden en leden lukt het niet. We hebben dit cao-resultaat dan ook vooral te danken aan jullie inzet. Hoe meer leden, hoe beter jouw arbeidsvoorwaarden. Vraag daarom je collega om ook FNV-lid te worden. Als dank ontvang jij dan €10 van ons.