Zet in op jouw cao Gemeenten/ SGO 2024

Vul de enquête in

Door Redactie 12 juni 2023

We zijn gestart met jouw cao Gemeenten/ SGO 2024. Je zult denken: 'We hebben net een nieuwe cao.' Dat klopt, maar die loopt 31 december 2023 af. Het is belangrijk om op tijd te weten wat jij belangrijk vindt. FNV Overheid heeft daarom samen met CNV Overheid en PDO weer een uitgebreide enquête ontwikkeld over jouw arbeidsvoorwaarden. Je kunt de enquête invullen tot en met 17 juli 2023. Doe je mee?

Wat vind jij belangrijk in jouw cao Gemeenten/ SGO 2024?

Loonontwikkeling ook in 2024 voor jou belangrijk?

Ook 2023 is weer een bijzonder jaar. De inflatie is de laatste periode hard gestegen. Deze is gelukkig de afgelopen tijd weer gedaald, maar blijft nog op een hoog punt (mei 6,1%). Met name de dagelijkse boodschappen zijn veel duurder geworden, maar dat geldt ook voor vervoer, zorg en horeca. Hoewel de energiekosten zijn gedaald, zijn ze naast alle andere kosten nog steeds hoger dan vóór de oorlog in de Oekraïne. Het ligt voor de hand dat de loonontwikkeling in 2024 weer een centraal thema in de onderhandelingen wordt.

Werkdruk

De arbeidsmarkt is en blijft krap. Het is moeilijk mensen te werven en te behouden, terwijl gemeenten en SGO’s meer taken hebben gekregen en in de toekomst nog meer zullen krijgen.
Wat maakt dat jij bij de gemeenten of SGO wilt blijven werken? En hoe zou de werkdruk het beste aan kunnen worden gepakt?

Werk en privé

Balans tussen werk en privé is belangrijk. Dat laten eerdere enquêtes en de Personeelsmonitor weer zien. De druk op de zorg wordt steeds hoger. Daarom verwacht de overheid dat mensen mantelzorg verrichten. Maar ook fit de finish halen richting pensioen is niet voor iedereen een vanzelfsprekendheid, zeker in de zware functies.

(Sociaal) Veilig werken

Ben je tevreden over je roosterdiensten? Wil je meer invloed? Kun je werken op een (sociaal) veilige en gezonde manier? Laat het ons allemaal via de enuête weten.

Doe mee aan onze enquête

Veel leden zorgen voor een sterke positie aan de onderhandelingstafel. Voor de FNV als jouw belangenbehartiger is het van groot belang dat zoveel mogelijk mensen, zowel leden als niet-leden, de enquête invullen. Dus: deel de enquête met jouw collega's en vraag of ze hem ook willen invullen!

Vul de enquête in

Save the date

In de periode juni/juli komen we zoveel mogelijk langs op de werklocaties van de buitendiensten. Daarnaast organiseert FNV Overheid op 5 september twee digitale bijeenkomsten: van 12.00 uur tot 13.00 uur en van 20.30 uur tot 21.30 uur. Via de mail ontvang je hierover meer informatie. Zorg ervoor dat we jou kunnen bereiken en check in MijnFNV of jouw gegevens goed staan.

Start onderhandelingen

Op 22 september starten de onderhandelingen met de VNG. Zorg dan dat je jouw punten uiterlijk 17 juli via de enquête hebt meegegeven aan de onderhandelaars!

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.