Uitkomsten onderzoek werken in coronatijd in de sector onderwijs en onderzoek

Door Redactie 17 juli 2020

In april hebben we een enquête gehouden onder de leden die werkzaam zijn in de sector onderwijs en onderzoek. We wilden graag van jou en je collega’s horen hoe het werken in coronatijd je afging en met name of er een effect was op de werkdruk.

Uitkomsten onderzoek werken in coronatijd in de sector onderwijs en onderzoek

Redelijk tevreden over faciliteiten

De meeste respondenten waren afkomstig uit het wetenschappelijk onderwijs en werkten veelal vanuit huis. Ze waren redelijk tevreden met de faciliteiten die geboden werden vanuit de werkgever. Het kan zijn dat medewerkers op dit moment meer tevreden zijn omdat de werkgever meer faciliteiten bood naarmate de crisis aanhield. Het lijkt erop dat het komend jaar universiteiten vooral digitaal onderwijs gaan aanbieden. De wetenschappelijk medewerkers moeten hiertoe wel in staat worden gesteld.

Redelijke werk-privébalans

Uit het onderzoek bleek dat de meeste respondenten een redelijke werk-privé-balans hebben weten te vinden. De werkdruk is echter niet afgenomen. Zo zorgde het omzetten van fysiek naar digitaal onderwijs voor meer werkdruk. Ook het digitaal vergaderen werd als intensief beoordeeld.

Aandachtspunten

In onze enquête kwam de thuiswerkplek in relatie tot de Arbowet vaak ter sprake. Met andere woorden: is mijn thuiswerkplek arbotechnisch wel verantwoord? Omdat veel medewerkers langer thuis moeten werken dan voorzien, is het de plicht van de werkgever om ervoor te zorgen dat de medewerker dit veilig en gezond kan doen. De medewerker heeft hierin ook een plicht: namelijk om te signaleren als de thuiswerkplek niet verantwoord is. Je kunt als medewerker zelf ook een werkplekcheck aanvragen bij bijvoorbeeld de arbodienst of arbo-arts. Op die manier kun je zelf bijdragen aan een verantwoorde werkplek thuis.

Daarnaast raden we de Lokale Overleggen (LO’s) aan om in gesprek te gaan over de bestaande thuiswerkregelingen in de eigen organisaties. Zijn deze nog up-to-date en relevant? Misschien is het thuiswerken in de toekomst een blijvend fenomeen in jouw organisatie. Bekijk dan goed of deze regelingen en faciliteiten  nog voldoen. Ga indien nodig in gesprek met het bestuur over eventuele aanpassingen.

Positieve punten

Er worden ook positieve punten genoemd: zoals geen reistijd meer, digitale vergaderingen zijn doelgerichter en efficiënter. We raden je dan ook aan om de positieve aspecten van het digitale werken vooral op te nemen in de dagelijkse routine.

Bekijk de veelgestelde vragen en antwoorden op fnv.nl/corona

Wil jij iets melden over werk en inkomen in relatie tot corona? Of wil je de noodklok luiden? Ga naar fnv.nl/meldpuntcorona