3,5% loonsverhoging in nieuwe cao Waterschappen

Door Redactie 16 september 2019

FNV Overheid heeft met CNV Overheid en de Vereniging werken voor waterschappen (Vwvw) een onderhandelaarsresultaat bereikt voor een nieuwe cao. Per 1 januari 2020 stijgen de lonen met 2,5% en per 1 juli 2020 nog eens met 1%. De cao heeft een looptijd van 1 jaar, van 1 januari 2020 tot en met 31 december 2020.

Yoram Bovenkerk, onderhandelaar van FNV Overheid: “We zijn blij dat we er in geslaagd zijn om ruim vóór 1 januari 2020 een mooi resultaat te bereiken voor een genormaliseerde cao inclusief een mooie salarisstijging. Nu kunnen we aan de slag met de belangrijke thema’s voor de toekomst, zoals de duurzame inzetbaarheid van medewerkers. Hierbij zullen we ook de uitkomsten van het voor de zomer gesloten pensioenakkoord betrekken.”

Er is een gezamenlijke cao-agenda voor de toekomst afgesproken. In 2020 wordt gestart met het uitvoeren van de drie lijnen uit deze agenda: ‘Loopbaanbestendig’, ‘levenslang ontwikkelen’ en ‘waarderen van werk’. De cao-partners vinden het belangrijk op deze thema’s ruimte te bieden aan werkgevers. De werkgevers kunnen daarom op deze terreinen in samenspraak met de medezeggenschap experimenten starten, waar anderen en de cao-partijen weer van kunnen leren.

Omzetting

Vanaf 1 januari 2020 vallen medewerkers van de Waterschappen onder het civiele arbeidsrecht. Daarom zijn de arbeidsvoorwaarden uit de huidige Sectorale Arbeidsvoorwaardenregelingen Waterschapspersoneel (SAW) technisch omgezet naar een cao. Bij een technische omzetting wijzigen de arbeidsvoorwaarden inhoudelijk niet. Net als bij het rijk, de gemeenten en de provincies zijn er goede afspraken gemaakt over een interne geschillenregeling en het lokale overleg met vakbonden over arbeidsvoorwaarden.

Proces

Het arbeidsvoorwaardengedeelte van de nieuwe cao ondergaat nog een laatste redactieslag. Het complete onderhandelaarsresultaat wordt in de periode van 11 oktober tot 15 november voorgelegd aan de leden. Hierover ontvangen alle betrokken FNV-leden in week 42 bericht. De volledige tekst van het onderhandelaarsresultaat staat vanaf 11 oktober op deze website.

Als alle achterbannen van de vakbonden en de werkgevers instemmen, wordt het onderhandelaarsresultaat omgezet in een definitief akkoord.