Zwaarwerkregeling bouw en infra per 2025 ook voor uitzendkrachten

Vanaf 1 november kun je een aanvraag indienen

Door Redactie 23 augustus 2024

Uitzendkrachten kunnen per 1 januari 2025 ook gebruikmaken van de zwaarwerkregeling (ZWR) die in de bouw & infra geldt. Het gaat om een gezamenlijke afspraak van cao-partijen uit de uitzendbranche en de bouw & infra.

Voorwaarden en aanvraag

Met de zwaarwerkregeling kun je als werknemer in de Bouw & Infra onder voorwaarden, maximaal 3 jaar voor je AOW-leeftijd stoppen met werken. Dit houdt de regeling in het kort in:

• Medewerkers kunnen maximaal 3 jaar voor hun AOW-leeftijd stoppen met werken;
  • De regeling geldt per 1 januari 2025 ook voor uitzendkrachten;
  • Instromen in de regeling kan tot en met 31 december 2025.

Uitzendkrachten die vakkracht zijn én deelnemer in het bedrijfstakpensioenfonds voor de Bouwnijverheid (bpfBOUW) kunnen onder voorwaarden tussen 1 januari en 31 december 2025 instromen in de zwaarwerkregeling. De belangrijkste voorwaarde is dat je als uitzendkracht in de laatste 25 jaar minstens 20 jaar in de bouw & infra hebt gewerkt, als werknemer of als uitzendkracht.

Vanaf 1 november 2024 kun je als uitzendkracht een aanvraag indienen bij het Aanvullingsfonds Bouw & Infra. Is de aanvraag goedgekeurd en de ontslagbrief ingediend, dan ontvang je de zwaarwerkregeling vanaf de gekozen intredingsdatum van het aanvullingsfonds Bouw & Infra.

Looptijd

De Zwaarwerkregeling Bouw & Infra loopt tot en met 31 december 2025. Dit betekent dat je als uitzendkracht gebruik kunt maken van de regeling tot deze datum. De uitkeringen lopen maximaal 3 jaar door – ook voor uitzendkrachten - dus tot uiterlijk eind 2028.

Wat gebeurt er na 2025?

Cao-partijen Bouw & Infra hebben al afgesproken dat de huidige zwaarwerkregeling per 1 januari 2026 met 5 jaar wordt verlengd tot 1 januari 2031. Maar dat kan alleen als er, net als nu, een wettelijke RVU-drempelvrijstelling is. Op dit moment is dat nog niet zeker. Het verlengen van de deelname van uitzendkrachten aan de zwaarwerkregeling Bouw & Infra staat nog niet vast. Hierover gaan de cao-partijen uitzend nog in overleg.

Meer informatie

Je vindt op de website zwaarwerkregeling.nl meer informatie over de regeling voor uitzendkrachten.