Nieuwe cao uitzendkrachten definitief en onderhandelingen over cao 2025 al gestart

Dit willen wij afspreken

Door Redactie 3 juli 2024

Eind mei stemden onze leden met ruime meerderheid in met het onderhandelingsresultaat voor de cao voor uitzendkrachten 2024. Daarmee hebben we een definitief cao-akkoord 2024, want ook de leden van de werkgeversorganisaties ABU en NBBU zijn akkoord. Inmiddels zijn we al gestart met de onderhandelingen voor de cao 2025. Wat wij willen afspreken lees je hier.

Dit willen onze leden

Wat heb jij nodig om met meer plezier je werk te kunnen doen? Deze vraag stond centraal in de cao-enquête die is ingevuld door onze leden. Dit willen onze leden, in volgorde van belangrijkheid:

1. Uitzendkrachten moeten ten minste dezelfde arbeidsvoorwaarden hebben als de collega's die in dienst zijn bij de inlener. Dat noemen we 'volledige gelijkwaardigheid van alle arbeidsvoorwaarden'.
  2. Zekerheid van inkomen.
  3. Hoger inkomen bij ziekte en afschaffen van de wachtdag.

Deze top 3 hebben wij opgenomen in de voorstellen voor de cao voor 2025. Bedankt dat je de cao-enquête hebt ingevuld!

Voorstellen cao voor uitzendkrachten 2025

Vanaf de eerste werkdag tenminste alle arbeidsvoorwaarden gelijkwaardig aan  alle arbeidsvoorwaarden die de collega in dienst bij de inlener heeft. Dat gaat verder dan wat nu onder de inlenersbeloning valt, denk aan de vakantiedagen, feestdagen, scholing, winstuitkering, prestatiebeloning, IKB (keuzebudget) en ga zo maar door tot je alles hebt.

Zekerheid van inkomen is onder andere:

• Bij structureel werk - dat is werk dat langdurig bij de inlener is - hoort een contract voor onbepaalde tijd. Zolang het werk bij de inlener aanwezig moet de uitzendkracht blijven en niet vervangen worden door een ‘nieuwe’ uitzendkracht.
  • Als je feitelijk meer werkt dan je overeengekomen contracturen, dan moet je contract aangepast worden.
  • De te werken uren moeten gegarandeerde uren zijn, zodat je niet zonder loon weggestuurd kan worden als er onvoldoende werk is.
  • Geen wachtdag bij ziekte en doorbetaling van je volledige loon.

De volledige voorstellenbrief lees je hier

VOORSTELLEN CAO UITZEND 2025

Werkgevers willen weinig

Inmiddels zijn we begonnen met het overleg over de cao 2025. We hadden er zin in, maar…. helaas werd meteen wel duidelijk dat werkgevers weinig willen en vooral vinden dat er door uitzendkrachten ook ingeleverd moet worden. Wij vinden dat uitzendkrachten niets in te leveren hebben en er juist veel te verbeteren is in de cao voor uitzendkrachten. Dat blijkt ook duidelijk uit de cao-enquête. We houden jullie op de hoogte!

Actief worden

Wil jij actief meedenken en meedoen aan de cao en activiteiten om werkgevers duidelijk te maken dat de cao beter moet? Stuur een mail naar uitzend@fnv.nl vermeld je naam en telefoonnummer. Je kunt ook nu al actief zijn! Deel dit bericht met je collega uitzendkrachten, dan zijn zij ook op de hoogte. En als zij nog geen lid zijn, maak hen dan lid van jouw vakbond FNV: Nodig anderen uit om ook FNV-lid te worden. En mooi meegenomen: als dank ontvang jij 10 euro van ons!

Wil je reageren op de cao-voorstellen? Stuur een mail naar uitzend@fnv.nl.