SPOT-uitzendkrachten eindelijk  betaald voor trainingen

Actievoeren loont

Door Redactie 21 april 2023

Dat hebben de uitzendkrachten van MF uitzendbureau maar weer bewezen. Vanaf 1 januari 2022  wordt ook in de gemeente Groningen volgens de cao tenminste veertien euro per uur aan de medewerkers betaald. Dit geldt vanwege de inlenersbeloning dan ook voor de theater- en horeca uitzendkrachten werkzaam in de Oosterpoort.

Helaas werd onder andere vanwege die verhoging van het uurloon in maart 2022 door MF uitzendbureau medegedeeld dat de trainingen, die vereist zijn om als horecamedewerker aan de slag te gaan, niet meer betaald zouden worden. Meerdere trainingen à 3 uur – minimaal € 42 – werden opeens  niet meer aan de uitzendkrachten werkzaam in de Oosterpoort uitbetaald.

De getroffen uitzendkrachten begrepen er weinig van. Tot maart ’22 werden de trainingen namelijk, zoals het hoort, uitbetaald, want:het is een vereiste, voor alle horecamedewerkers, om het zogeheten SPOT diploma te halen.

Je moet eerst naar de training en wordt dan ingewerkt. En wordt er getoetst of je voldoet. Het diploma is één seizoen geldig. Dit houdt in dat je elk jaar opnieuw de verplichte trainingen moet volgen. Dat is niet  vrijblijvend, want zonder het SPOT diploma word je als medewerker niet meer ingeroosterd.

Vragen stellen

Nienke, een ervaren SPOT medewerker werkzaam via MF uitzendbureau, begon vragen te stellen.  De antwoorden waren onbevredigend.  Maar Nienke besloot door te zetten. Samen met de FNV is zij de strijd aangegaan, met als resultaat:

Alle trainingsuren worden alsnog aan alle 56 uitzendkrachten uitbetaald!

Nienke, via MF Uitzendbureau werkzaam bij SPOT: “Sinds ik bij SPOT werk werden de trainingen die wij moesten volgen altijd uitbetaald. Maar in maart 2022 werd ons via  een e-mail, vanuit SPOT en MF uitzendbureau, medegedeeld dat trainingen niet meer  werden betaald. De verhoging van ons loon werd als een van de redenen genoemd.

In oktober 2022 startte er een nieuw trainingstraject: alle medewerkers moesten vijf trainingen volgen van drie uur, verplicht en onbetaald. Ik heb direct via een e-mail aangegeven, dat verplichte trainingen betaald moeten worden. Ook heb ik duidelijk gemaakt dat ik het fout van een werkgever vind om een recht uit de cao (€14 minimumloon) tegen werknemers te gebruiken door ze op een ander vlak (onterecht) te  korten.

Volgens de wet hoeven wij niet te betalen

Op mijn mail, verstuurd aan vier SPOT collega’s en het uitzendbureau, heb ik inhoudelijk nooit een reactie gekregen. De enige reactie die ik van de bedrijfsjurist van MF Uitzendbureau ontving was: “volgens de wet hoeven wij niet te betalen.”

Inmiddels had ik met mijn vakbond FNV contact gehad over deze kwestie en werd ik door hen bevestigd in mijn gelijk. Samen met collega’s ben ik in december 2022 een petitie gestart. In totaal getekend door 55 SPOT medewerkers. Deze hebben we op 15 december overhandigd aan MF Uitzendbureau.

Samen met collega’s en Sylvia Jogems van de vakbond FNV heeft er op uitnodiging van SPOT en MF Uitzendbureau begin januari dit jaar een gesprek plaatsgevonden over de onbetaalde trainingsuren. Conclusie van het gesprek: MF Uitzendbureau en vakbond FNV leggen de wet verschillend uit. Maar dat was voor ons en de FNV niet de eindconclusie

Resultaat

En deze week kwam het bericht van MF Uitzendbureau dat alle trainingsuren alsnog worden uitbetaald.

Dat dit een half jaar heeft moeten duren is erg jammer. Juist uitzendkrachten, die al een zwakke positie hebben, verplichten tot wel 15 uur onbetaalde trainingen te volgen is niet oké.

Maar ik ben blij met ons behaalde resultaat!”