Overeenstemming over nieuwe cao a.s.r.

Gesprekken hervat

Door Redactie 27 juni 2024

Op maandag 24 juni jl. zijn de gesprekken over een nieuwe cao voor a.s.r. hervat. De gesprekken zaten muurvast omdat a.s.r. niet met een fatsoenlijke salarisverhoging kwam. Men wilde een cao met een langere looptijd dan één jaar. We kwamen er niet uit met a.s.r.. We waren ons dan ook aan het voorbereiden om alle a.s.r. werknemers steun te vragen voor onze inzet.

Een groep mensen vergadert. Een paar personen lachen.

Verkorte looptijd cao als redelijk tegenvoorstel van a.s.r.

Deze week koos a.s.r. voor een andere insteek: een korte cao als voorbereiding op een cao waar naar een flinke werktijdverkorting gekeken zal worden. Die insteek vinden wij prima, maar dan moet die korte cao nog steeds voldoende inhoud hebben: we gaan niet een korte cao afspreken met niks. Natuurlijk staat er in een korte cao minder dan in een cao van één jaar. Om deze goed te kunnen beoordelen, hebben we soms een vergelijking gemaakt naar de waarde voor een eenjarige cao.

De afspraken op een rijtje

• Het wordt een cao met een looptijd van 9 maanden. Driekwart jaar dus.
  • Salarissen worden met ingang van 1 juli 2024 verhoogd met 4,75%, waarbij de minimale verhoging € 250 is. Deze afspraak heeft tot gevolg dat de lagere schalen meer groeien dan de hogere schalen.
  • Nieuw salarisgebouw
    Een aantal schalen krijgt een hoger maximum. Alleen bij schaal 19 gaat het maximum omlaag. Werknemers in schaal 19 behouden de doorgroei naar het oude maximum.
  • Minimale uurloon is € 16

Hoe beoordeelt FNV Finance deze afspraken?

Om te kunnen vergelijken moet je kijken wat de percentages op jaarbasis zijn: 4,75% in negen maanden is 6,3% op jaarbasis. Met de minimale verhoging van € 250 gaan de lagere schalen er flink op vooruit. Omgerekend naar een jaar worden de salarissen tussen de 13% en de 6,3% verhoogd.

Nieuwe looneis op 1 april 2025

Natuurlijk kun je dit niet helemaal op deze manier berekenen, je hebt driekwart binnen, een vierde nog niet. Maar we hebben wel de mogelijkheid om op 1 april 2025 weer een looneis te stellen die op die datum ingaat. Bovendien krijgen veel werknemers met een maximum schaalsalaris, als gevolg van de hogere maxima van de schalen, in januari een tredeverhoging (3%). En doordat het minimale uurloon € 16 is, zijn de lagere schalen flink verhoogd.

Aegon-overgangsprotocol van tafel

De afspraak uit het Aegon-overgangsprotocol, dat medewerkers met een salaris boven het maximum van de salarisschaal maar de halve salarisverhoging krijgen, is niet meer van toepassing.

Tot slot hebben wij ook op andere punten de cao kunnen verbeteren. Als de teksten klaar zijn, krijgen de leden de afspraken toegestuurd en kun ze schriftelijk hun stem uitbrengen over dit akkoord met a.s.r..

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.