A.s.r. blijft bij schandalig laag salarisvoorstel

Het resultaat was teleurstellend

Door Redactie 18 juni 2024

Dinsdag 11 juni 2024 was de laatste geplande cao-onderhandeling. De dag waarop a.s.r. duidelijkheid zou moeten geven over je salarisverhoging die ze met ons, collega’s en leden van FNV Finance, wilde afspreken. Het werd een domper.

Laag salarisvoorstel

Minimale concessie

A.s.r  blijft bij 3% in 2024, waarbij de minimale verhoging € 150 is; en 2% in 2025. De enige concessie die a.s.r. deed, was de looptijd verkorten van 2 jaar naar 1,5 jaar. Dat betekent nog steeds dat je in 2024 met een salarisverhoging van 3% genoegen zouden moeten nemen, terwijl je er in koopkracht enorm op achteruit bent gegaan. Er is een geen enkele reden waarom a.s.r. met zo’n extreem laag salarisvoorstel komt: het bedrijf draait prima!

Effecten nieuw salarisgebouw

de aanpassingen in het salarisgebouw leiden ertoe dat de maxima van een aantal schalen omhoog gaan. Maar per jaar is dat maar een stap. Niet anders dan voor alle andere werknemers die nog niet aan het maximum van de schaal zitten. Bovendien zitten die verhogingen van de maxima van de schalen vooral bij de hogere schalen. Vanwege de verhoging van de maxima van de hogere schalen hebben de drie vakbonden voorgesteld om:

• Schalen 1 t/m 18 met 8% verhogen, minimaal € 300 per maand
  • Schalen 19 t/m 24 met 7% verhogen
  • Het minimale uurloon te verhogen naar € 16

Andere afspraken

We willen dat er voor de oudere werknemers een regeling 80% werken, 90% salaris en 100% pensioenopbouw komt, dat er geen maximum is aan het te vergoeden aantal reiskilometers en dat a.s.r. bereid is te praten over het (gedeeltelijk) overnemen van de studieschuld van jonge werknemers.

Hoe nu verder

De onderhandelingen zijn gepauzeerd om deze kwestie met jou te bespreken. Als je ook vindt dat het salarisaanbod van a.s.r. onacceptabel laag is, moet je dat duidelijk laten weten. We zullen met de kaderleden bespreken hoe we dit kunnen aanpakken.

Denk en doe mee!

Denk zelf ook mee. Laat het ons weten als je een idee hebt hoe we de werkgever tot andere gedachten kunnen brengen. Als er niks gebeurt, wordt het 3%. Dat wil toch niemand?!