Praatjes vullen geen gaatjes - het eerlijke verhaal over de cao Bouw en Infra

Cao-onderhandelaar Hans Crombeen aan het woord

portret Hans Crombeen
Door Hans Crombeen 7 januari 2025

Ik zie nu al een paar keer berichten verschijnen over de cao-onderhandelingen Bouw en Infra. Uitlatingen van Bouwend Nederland in de Cobouw en op de site van Bouwend Nederland bijvoorbeeld. Daar worden dingen geschreven die niet of half waar zijn. Ik ga ze even langs.

We zouden gebroken hebben omdat we geen UTA afspraken kunnen maken (Dit is flauwekul!)

UTA voorstellen zijn zeker belangrijk. Maar we hebben meer voorstellen die iedereen aangaan. Ik weet waarom Bouwend Nederland dit schrijft. We hebben meer leden op de bouwplaats en door net te doen alsof er tegenstellingen zijn, hopen ze dat de bouwplaatsmedewerkers ingrijpen.

Bouwplaats en UTA werken bij hetzelfde bedrijf. Er is geen tegenstelling. We willen voor iedereen dezelfde afspraken. Dus ja, we willen afspraken voor UTA, maar we willen meer! We willen het Tijdspaarfonds behouden en niet uithollen. We willen het volledige behoud van loon bij ziekte en het afschaffen van wachtdagen. We willen een verbetering van de reisurenvergoeding, voor iedereen. Allemaal voorstellen die falikant zijn afgewezen door de werkgevers.

Er staat al genoeg rondom overwerk in de cao voor UTA (Vooral veel kleine lettertjes, zodat werkgevers UTA bijna nooit hoeven te betalen voor het vele overwerk!)

Er staat inderdaad heel wat tekst. Maar er staan ook voorwaarden en die zorgen ervoor dat overwerk in de praktijk niet betaald wordt. Zo moet het 'van aanmerkelijke omvang' zijn, wat dat dan ook moge betekenen. En moet de UTA medewerker vooraf toestemming hebben voor het overwerk. Flauwekul natuurlijk. Een uitvoerder belt niet even naar het hoofdkantoor om te vragen of hij mag overwerken omdat de zzp’ers of arbeidsmigranten na 16 uur willen doorwerken.

Bedrijven hebben al afspraken over overwerk en reistijd (Inderdaad, maar ze hebben vooral de afspraak dat dit niet betaald wordt!)

Ik weet niet of ik moet lachen of huilen bij deze claim. Er zijn inderdaad bedrijven die een regeling hebben. Ook in het nu lopende onderzoek door werkgeversorganisatie AWVN(!) verklaren 3 van de 12 bedrijven dat ze een regeling hebben. En 9 van de 12 bedrijven verklaren dat overwerk en reistijd niet in het loon zitten en er geen regeling voor is. Dit weet Bouwend Nederland heel goed.

En nu?

Op dit moment informeren we iedereen. Bouwplaats en UTA. Dat is altijd onze eerste stap. De vervolgstappen daarna kunnen tot acties leiden. Een goede actie om mee te beginnen zou kunnen zijn om naar huis te gaan en de telefoon niet meer op te nemen als je 40 uur gewerkt en gereisd hebt. Eens kijken of er nog gewerkt wordt vanaf halverwege de donderdag! Heb je zelf ideeën? Mail me: hans.crombeen@fnv.nl.
 

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.

Functionele cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de websites naar behoren functioneert.

Statistische cookies

:

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.