Cao Woondiensten: partijen wisselen voorstellen uit in eerste onderhandelingsronde

Grote verschillen tussen wat wij en werkgevers willen

Redactie
Door Redactie 11 november 2024

De huidige cao Woondiensten loopt pas op 1 april 2025 af. Toch zijn we samen met de andere vakbonden, nu al met Aedes in gesprek gegaan over de nieuwe cao. In de eerste onderhandelingsronde op 8 november hebben sociale partners hun voorstellen voor de nieuwe cao uitgewisseld en aan elkaar toegelicht.

Namens de FNV zat, naast cao-onderhandelaar Janneke Waage, ook Ophelia Poterson aan de cao-tafel. Ophelia is Incassomedewerker bij Hef Wonen in Rotterdam en als kaderlid actief in de Branchegroep Woondiensten van de FNV.

Dit willen wij afspreken

In de FNV-voorstellen zijn, naast de  loonontwikkeling, het Generatiepact, maatregelen om sociale veiligheid te bevorderen en het Individueel KeuzeBudget belangrijke punten. Daarnaast hebben wij specifieke voorstellen voor  jongere corporatiemedewerkers en/of vrouwen opgenomen.

Hier zijn ook de voorstellen van CNV Vakmensen en van De Unie.

Uitkomsten FNV-CAO-enquête: dit willen corporatiemedewerkers

De FNV-voorstellen zijn mede gebaseerd op de uitkomsten van onze enquête die dit jaar door 2.352  corporatiemedewerkers is ingevuld. Een hele mooie respons. Ruim 48% van de respondenten is geen vakbondslid. En tóch waren de reacties op stellingen, vragen en eigen toelichting zeer eensgezind.

Groep respondenten is divers

Van de respondenten is bijna 17%  jonger dan 35 jaar. 22% van hen is tussen 36 en 45 en bijna 29% tussen 46 en 55. Bijna 32% van de respondenten is ouder dan 55 jaar. De meesten van hen (93%) hebben een vast contract bij de corporatie. 6,6% heeft een contract voor bepaalde tijd. Zowel de spreiding in functies, als over het land is groot. Datzelfde geldt voor de omvang van de corporaties waar de respondenten werken.

Belangrijkste onderwerpen

Op de vraag welke onderwerpen men belangrijk vindt, staan cao-afspraken die de (sociale) veiligheid in het werk bevorderen ‘met stip’ op 1. Daarnaast scoren ook een ‘Reiskostenvergoeding woon-werkverkeer’ en het ‘Vergroten van werknemersrechten bij tijd- en plaatsonafhankelijk werken’ hoog. 97% van de respondenten geeft aan koopkrachtbehoud belangrijk te vinden als het gaat om de cao-loonsverhoging. En ruim 71% wil, naast een structurele loonsverhoging, een beloning in de vorm van extra verlofuren.

Binnen Woondiensten blijven of toch baan buiten sector zoeken?

36,5% van de respondenten geeft aan vanwege het salaris momenteel naar vacatures waarbij meer betaald wordt BINNEN de sector te kijken. Een hogere inschaling voor dezelfde – of soortgelijke functie bij een andere corporatie speelt daarbij een grote rol. Bijna 37% kijkt vanwege het salaris naar vacatures BUITEN de sector. Daarbij wordt ook gewezen op andere arbeidsvoorwaarden die beter zijn zoals het aantal verlofuren en/of het keuzebudget. Ook de leaseauto wordt in dit kader genoemd.

De antwoorden die er gegeven zijn t.a.v. de vragen over de ‘eindejaarsuitkering’ zijn in lijn met hetgeen blijkt uit de enquête naar ‘bedrijfseigen regelingen’.

Generatiepact: heel belangrijk maar niet ten koste van loon

En ook ten aanzien van het Generatiepact is het beeld heel duidelijk. 80% is het eens met de stelling ‘Ik vind het Generatiepact een belangrijke regeling die moet blijven bestaan’ (52% daarvan zelfs ‘helemaal eens’). Tegelijkertijd blijkt ook dat de respondenten niet bereid zijn om een lagere loonsverhoging te accepteren om het voortbestaan van het Generatiepact mogelijk te maken. Slechts 23% is daartoe bereid. Ruim 55% niet.

Werkdruk en externe inhuur toegenomen

Tenslotte geeft 64% aan dat de werkdruk in het afgelopen jaar groter is geworden en 50% dat de externe inhuur in het afgelopen jaar is toegenomen. Het aantal moeilijk in te vullen vacatures in het afgelopen jaar is volgens 51,5% gegroeid.

Wensen van werknemers tot 35

Respondenten onder de 35 jaar kregen een extra, open, vraag wat zij graag voor jongeren geregeld willen zien. De antwoorden die hierop gegeven worden, hebben (in willekeurige volgorde) te maken met:

  • keuzemogelijkheden, ruimte, eigen tijdsindeling en vrijheid
  • ontwikkelmogelijkheden
  • ondersteuning bij ‘belasting’ die deze levensfase met zich meebrengt (combinatie met kleine kinderen, hoge woonlasten, verlofmogelijkheden).

Drie thema’s van werkgevers

Werkgevers sluiten met hun voorstellen aan op de visie op werkgeverschap die in de nieuwe langetermijnvisie ‘Samen wonen en samen leven: volkshuisvesting als basis voor bestaanszekerheid’ is opgenomen. Centrale thema’s zijn voor hen:

  1. marktconform belonen, waarbij de semipublieke sector de markt is waarmee men blijft vergelijken;
  2. instroom van nieuwe medewerkers bevorderen;
  3. behouden en vergroten van de inzetbaarheid van de huidige medewerkers.

Voorstellen Aedes: Wat staat er niet?

Vakbonden hebben enkele heel duidelijke accenten meegekregen vanaf de werkvloer, maar juist die punten ontbreken in de voorstellen van Aedes. “Als je de voorstellenbrief van Aedes leest, dan valt vooral ook op wat er NIET in staat” vertelt Janneke Waage (cao-onderhandelaar namens de FNV). “Er staat niets over (sociale) veiligheid in het werk. Niets over het Generatiepact. En ook wordt er nog geen loonbod gedaan…. We hebben dus op z’n minst een ‘gaatje’ te overbruggen in de komende onderhandelingsrondes”.

De volgende onderhandelingsronde is 20 november.

Bekijk de vlog van Janneke na de eerste onderhandelronde.

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.

Functionele cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de websites naar behoren functioneert.

Statistische cookies

:

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.