Nieuw eindbod werkgevers Houthandel

FNV-leden kunnen hier nu over stemmen

Door Redactie 27 augustus 2024

De afgelopen periode hebben leden gestemd over het eindbod van werkgevers voor de cao Houthandel. De uitkomst was dat een meerderheid het eindbod afwees. Voor ons was het belangrijk om snel duidelijk te krijgen wat de gevolgen daarvan zouden zijn.

Gevolgen geen akkoord

Niet akkoord gaan met het eindbod, betekent:

• dat de subsidieaanvraag voor duurzame inzetbaarheid niet kan worden ingediend.
  • dat het niet verhogen van de franchise voor een betere pensioenopbouw niet doorgaat.
  • dat  de 80-90-100 regeling langere tijd niet voor nieuwe instroom beschikbaar zal zijn.

Opnieuw in overleg met de werkgevers

Behoorlijke gevolgen voor veel werknemers in de houthandel. Daarom hebben we ervoor gekozen om snel in overleg te gaan met de werkgevers om tot een oplossing te komen. Dat overleg heeft op maandag 26 augustus plaatsgevonden. De uitkomst is dat werkgevers het eindbod zodanig hebben bijgesteld dat we het opnieuw kunnen voorleggen aan onze leden.

Bijgesteld eindbod

Het eindbod is op de volgende punten bijgesteld:

• De looptijd wordt -zoals wij ook wilden- weer 12 maanden in plaats van de 15 maanden die werkgevers in het eindbod hadden opgenomen. Dit is een belangrijk verschil en komt tegemoet aan de reacties van de leden bij de uitgebrachte stemmen.
  • Het loonbod is iets bijgesteld en komt nu uit op 1,75% per 1 september, 1,25% per 1 januari en voor de afgelopen periode van 1 juli tot 1 september een eenmalig bedrag van € 100.

Voor de overige onderdelen is het eindbod niet gewijzigd en sloot het grotendeels aan op dat wat wij wilden afspreken in de nieuwe cao.

Goede balans

Wij vinden dat we met dit resultaat een goede balans hebben gevonden in de afweging van de belangen in de Houthandel waar het bij veel bedrijven even wat minder goed gaat. Omdat de looptijd nu is verkort naar een jaar kunnen we bij de volgende onderhandelingen beter inspelen op de verwachte verbeteringen voor de branche. De cao-commissie heeft deze veranderingen als voldoende beoordeeld om dit eindbod positief voor te leggen.

Onze leden kunnen stemmen over het eindbod tot 3 september. Zij hebben hierover mail ontvangen.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.