Grote meerderheid stemt voor nieuwe Pensioenregeling Woondiensten

Volgende stap in uitvoering ‘Wet toekomst pensioen’

Door Redactie 18 april 2024

In de afgelopen weken ontvingen onze leden uitgebreide informatie over de nieuwe pensioenregeling in de Woondiensten. Omdat pensioen een belangrijke collectieve arbeidsvoorwaarde is, konden zij als FNV-lid voor of tegen de nieuwe pensioenregeling stemmen. Tot maandag 15 april 11.00 uur kon er gestemd worden. De uitslag is nu bekend.

Stemming FNV-leden

Van de uitgebrachte stemmen was bijna 80% voor de inhoud van de nieuwe pensioenregeling. Bijna 15% van de stemmen was tegen. Zo’n 5% van de stemmers ‘onthield zich van stemming’. Ook bij het CNV en De Unie waren de leden in grote meerderheid voor. En aan werkgeverszijde besloot het bestuur van Aedes, na achterbanraadpleging, unaniem in te stemmen met de inhoud van de nieuwe regeling.

Grote belangstelling voor webinars ‘Toekomst Pensioen Woondiensten’

Juist omdat het hier om een ingewikkeld onderwerp gaat, organiseerden de gezamenlijke vakbonden vorige week een drietal online webinars. Tijdens deze webinars werd uitleg gegeven en konden vragen beantwoord worden. De directeur van SPW was bij alle webinars aanwezig. De belangstelling voor de webinars was groot. In totaal hebben we ongeveer 325 deelnemers mogen begroeten.

Hoe gaat het verder?

Nu de vakbondsleden en Aedes ingestemd hebben met het Transitieplan, zal dit plan binnenkort ondertekend worden door cao-partijen en aangeboden aan het bestuur van SPW. Het bestuur van SPW zal zich vervolgens buigen over de uitvoering van het plan. De overstap naar de nieuwe regeling zal dan plaatsvinden op 1 januari 2026.

Hier vind je een samenvatting van het Transitieplan (pdf) en het volledige Transitieplan (pdf) zoals dat aan het SPW-bestuur aangeboden zal worden.

De nieuwe pensioenregeling in een notendop

Cao-partijen hebben gekozen voor een Solidaire Premie Regeling (SPR). In deze regeling:

• Blijft het levenslang pensioen voor gepensioneerden en partnerpensioen bestaan;
  • Bouw je een persoonlijk pensioenvermogen op;
  • Staat de premie vast maar het pensioen niet;
  • Worden risico’s met elkaar gedeeld.

Daarbij:

• Betalen werkgevers en werknemers, net als nu, gezamenlijk 27% pensioenpremie;
  • Is het doel een ouderdomspensioen van 80% (-5%/+5%) van de gemiddelde pensioengrondslag;
  • Willen we dat doel met minimaal 50% kans behalen; in de nieuwe regeling zijn maatregelen opgenomen om schommelingen op te vangen;
  • Is de ambitie dat het pensioen waardevast is;
  • Wordt de pensioenleeftijd de AOW-leeftijd van de deelnemer;
  • Is er een nabestaandenpensioen (op risicobasis) van 40% van het loon bij overlijden vóór pensionering en 70% van het ouderdomspensioen bij overlijden ná pensionering;
  • Is er een wezenpensioen (op risicobasis) voor kinderen tot 25 jaar (ongeacht of ze studeren) van 14% van het loon bij overlijden vóór pensionering en 14% van het ouderdomspensioen bij overlijden ná pensionering;
  • Blijft de regeling voor het arbeidsongeschiktheidspensioen nagenoeg gelijk;
  • Blijven de persoonlijke keuzemogelijkheden rondom pensionering, zoals die er nu zijn, bestaan.