Als vrouw de bouw in: "Gewoon doen!"

Lees het verhaal van Heleen Sijses

Door Redactie 8 maart 2024

Vandaag is het Internationale Vrouwendag. Vrouwen in de bouw komen we nog steeds niet zo heel erg vaak tegen. Daarom zetten we graag een Vrouw uit de Bouw in het zonnetje! Vandaag is dat Heleen Sijses (28).

Van stagiair naar werknemer

Heleen werkt sinds 5 jaar met veel plezier  bij Bouwbedrijf van Grunsven uit Erp. Momenteel op een bouwplaats in Arnhem. Na haar mbo volgde ze de hbo-opleiding Bouwkunde aan de HAN in Arnhem. Tijdens haar studie liep ze stage bij van Grunsven, waar ze na haar afstuderen ging werken. Om ook de binding met kantoor te houden en te ervaren hoe het is om daar te werken, werkte ze eerst een half jaar als werkvoorbereider. Vervolgens ging ze aan de slag als uitvoerder.

Nooit spijt gehad

Vroeger was ze niet het typische “meisje-meisje”. Ze hield meer van ravotten en in bomen klimmen dan met poppen spelen. Haar moeder was altijd degene die de klussen oppakte in huis en die hielp ze dan ook graag een handje. Toen er een keuze gemaakt moest worden voor een vervolgopleiding, dacht ze eerst nog even aan Evenementenorganisatie, want daarin moest je dingen regelen en dat leek haar heel leuk. Toch trok de bouw haar meer en dat bestaat eigenlijk ook voor een groot deel uit dingen regelen. Ze heeft de stap gewaagd en nooit spijt gehad!

Nu vindt ze het juist leuk om in het weekend een beetje uit te pakken met een leuk jurkje, na de hele week in haar bouwoutfit te hebben gelopen. Komende zomer mag ze haar allermooiste jurk aan… Ze gaat trouwen met haar grote liefde! Daarna volgt nog een mooie reis, waar ze ook de ruimte voor krijgt bij Van Grunsven.

Afwisseling is fijn

Het leukste aan de bouw vindt ze de afwisseling. Je bent altijd bezig, het is nooit saai. Ze kan dan ook niet zo goed stilzitten. Woningbouw of appartementen vindt ze het allerleukst, met alle aspecten die daarbij horen.

Vroeg opstaan is minder

Minder leuk? Het vroege opstaan, haha! Maar inmiddels is ze daar aan gewend. Haar partner is ook uitvoerder bij een bouwbedrijf, dus ze weten beiden waar ze aan toe zijn en leven in hetzelfde ritme. Ook de veranderende regelgeving waaraan voldaan moet worden maakt het wel eens lastig. Daar mag wat haar betreft meer een middenweg in komen. Regels ja, maar we draven soms wel een beetje door.

Keihard maar eerlijk

Op de vraag hoe het is als vrouw in de bouw, antwoordt ze:

“Het is een mannenwereld, dat is vaak keihard maar wel eerlijk, dus je moet wel een beetje ergens tegenkunnen. Maar ze zijn ook hartstikke aardig, en mannen roddelen ook! 😉 Haha!”

Inmiddels is ze heel trots op het feit dat ze gerespecteerd wordt als uitvoerder en haar “vrouwtje” staat. Het is niet altijd makkelijk om oudere werknemers die al lang meedraaien in de sector te vertellen wat ze moeten doen, maar inmiddels gaat haar dat goed af.

Bij twijfel? Gewoon doen!

Het zou heel mooi zijn als er meer vrouwen de bouw in zouden gaan volgens haar, die balans mag wel wat veranderen. Haar tip voor vrouwen die twijfelen om de bouw in te gaan? “Gewoon doen! Ervaar het, en wees niet bang.”