Cao-onderhandelingen Groothandel Bloemen en Planten van start

De werkgevers willen samen met de vakbonden werken

Door Redactie 23 oktober 2024

Op maandag 21 oktober zijn de cao-onderhandelingen voor de Groothandel Bloemen en Planten begonnen. Tijdens deze eerste ronde hebben wij onze cao-voorstellen uitgebreid toegelicht, waarna ook CNV hun voorstellen presenteerde. De tweede ronde staat gepland voor dinsdag 29 oktober.

Cao nieuws.

Wat vinden de werkgevers?

De werkgevers hebben onze voorstellen in ontvangst genomen, maar zelf nog geen concrete cao-voorstellen gedaan. Wel hebben ze hun uitgangspunten besproken met hun klankbordgroep, waarop ze tijdens de volgende ronde van 29 oktober zullen terugkomen. De focus van de werkgevers ligt vooral op het herzien van het loongebouw. De cao voor de Groothandel Bloemen en Planten is een minimum-cao, en door de stijging van het wettelijk minimumloon (WML) per 1 juli 2024 en de aankomende verhoging per 1 januari 2025, staat deze cao onder druk.

De werkgevers willen samen met de vakbonden werken aan een toekomstbestendig loongebouw, waarbij meerdere oplossingen mogelijk zijn. Wij pleiten voor een structurele loonsverhoging van 7,3% per 1 oktober: 4,3% om de inflatieachterstand in te halen en 3% voor het versterken van de koopkracht. Dit lost meteen het probleem van de WML-verhoging op.

Hoe gaat het in de sector?

De Vereniging van Groothandelaren in Bloemkwekerijproducten (VGB) publiceerde vorige week een persbericht waarin zij melding maakten van een groei van 3,5% in de bloemen- en plantenexport in de eerste negen maanden van 2024, met een totale exportwaarde van 5,5 miljard euro. Het aanbod aan snijbloemen is dit jaar lager door slechte weersomstandigheden in productielanden zoals Afrika, Zuid-Amerika en Nederland, terwijl de vraag vanuit de consumentenmarkt stabiel blijft, wat leidt tot hogere inkoopprijzen.

Ondanks deze groei in export waarschuwt de VGB dat dit niets zegt over de winstgevendheid van de bedrijven, die onder druk staat door stijgende kosten, zoals inflatie en energiekosten.

Planning van het cao-overleg

De volgende overlegdata zijn vastgesteld:

• Dinsdag 29 oktober
  • Dinsdag 12 november
  • Woensdag 4 december
  • Woensdag 18 december

Er staan flinke uitdagingen voor de deur, met name op het gebied van inflatiecorrectie en het verbeteren van de koopkracht. Het zal moeilijk worden om binnen een paar weken tot een nieuwe cao te komen.

Aanpassing pensioenpremie PGB

Tijdens het overleg hebben de cao-partijen besloten de pensioenpremie iets te verhogen, mede door de gestegen gemiddelde leeftijd in de sector. De pensioenpremie stijgt van 8% naar 8,3% per 1 oktober. De verdeling blijft 50/50 tussen werkgever en werknemer.

Belangrijkste cao-voorstellen van de FNV

• Automatische prijscompensatie: reparatie van 4,3% inflatieachterstand en een koopkrachtversterking van 3%.
  • Cao-looptijd van één jaar.
  • RVU (Regeling Vervroegd Uittreden).

Aanvullende cao-eisen

• Verdere verdeling van de pensioenpremie: 2/3 voor de werkgever, 1/3 voor de werknemer.
  • Verhoging van de reiskostenvergoeding naar € 0,23 per kilometer per 1 oktober.
  • Invoering van een 80/90/100-regeling voor mantelzorgers.

Doe mee en deel!

Deel dit nieuws met je collega's, ongeacht of zij lid zijn van de FNV. Een sterke cao bereiken we alleen door samenwerking. Nodig je collega’s uit om lid te worden van de FNV en discussieer over het belang van de vakbond. Nieuwe leden zijn altijd welkom! Samen staan we Sterker!

Word lid

Of maak je collega lid en verdien een tientje.

Meld je aan voor onze WhatsApp-groep!

Wil je snel op de hoogte zijn van het laatste nieuws? Sluit je aan bij onze Whatsapp-groep 'Groothandel Bloemen en Planten'.

Sluit je aan