Zesde ronde voor cao Bos en Natuur

Werkgevers bewegen nog niks

Door Redactie 3 juli 2024

Afgelopen donderdag was de zesde onderhandelingsronde over een nieuwe cao Bos en Natuur. Werkgevers moeten echt met voorstellen komen, die recht doen aan de werknemers in de sector. Wij hebben ons flexibel opgesteld tijdens deze onderhandelingen en verwachten daar wel wat voor terug.

Cao nieuws.

Eisen van de vakbonden

De vakbonden willen minimaal 6% loonsverhoging realiseren voor een cao die één jaar geldt. Dat is nodig voor koopkrachtbehoud. Het is een eerlijke en realistische loonsverhoging die past bij je sector. We hebben ook aangegeven dat een langere looptijd bespreekbaar is, evenals onderscheid, zodat de lagere schalen iets meer krijgen dan de hogere schalen. Op dit moment is het bod van de werkgever 3,5%. Dat is veel te weinig om het inflatiegat te dichten.

Daarnaast willen we de invoering van een Automatische Prijscompensatie (APC). Hierdoor hoeven we niet ieder jaar maandenlang deze discussie met je werkgever te voeren. Je loon stijgt dan automatisch mee met de inflatie.

Totaalpakket

De FNV wil een goed totaalpakket. Hieronder zie je wat we neer hebben gelegd bij je werkgever:

• 6% loonsverhoging

• Automatische Prijscompensatie (APC)

• Lidmaatschap van de vakbond volledig vergoeden

• Goede reiskostenregeling

• Uitbreiding seniorenregeling

• Uitbreiding geboorteverlofregeling

• Onderzoek naar invoering IKB

Hoe nu verder?

Donderdag 11 juli gaan we verder met onderhandelen. De FNV heeft aangegeven dat werkgevers echt met iets serieus moeten komen dat recht doet aan jouw harde werk. Onze eisen zijn bescheiden en staan in verhouding tot wat mogelijk is in jouw sector.

Welkom nieuwe leden

Alle tientallen nieuwe leden die zich de afgelopen periode hebben ingeschreven willen wij hartelijk welkom heten bij de FNV. Goed dat jullie samen met je collega’s staan voor goede en eerlijke arbeidsvoorwaarden in jullie sector. Naast de vele voordelen, kortingen, workshops en expertise van juristen en advocaten die bij een lidmaatschap horen, betekent meer leden ook simpelweg meer invloed aan de onderhandelingstafel.Hierdoor werken we samen aan een goede cao Bos en Natuur.

Nodig je collega lid uit

Een goede cao komt er niet vanzelf. Wij hebben jou hierbij nodig. Deel dit nieuwsbericht met je collega's; ook als ze (nog) geen lid zijn van de FNV. Een sterke cao bereiken we namelijk alleen als jij onze informatie met je collega`s deelt en bespreekt. Hoe meer leden zich inzetten, hoe sterker we staan in de onderhandelingen met de werkgevers. Dat is nu nodig, maar ook in de toekomst. Ga het gesprek aan met je collega’s over het belang van de vakbond, maak ze lid en verdien een tientje.

Collega uitnodigen