Uitslag stemming nieuwe pensioenregeling Groothandel Bloemen en Planten

Ruime meerderheid FNV-leden stemt vóór!

Door Redactie 30 juli 2024

In juni bereikten de FNV en CNV met de werkgeverorganisatie VGB een onderhandelingsresultaat over de nieuwe pensioenregeling voor de cao Groothandel Bloemen en Planten, naar aanleiding van de Wet Toekomst Pensioenen (Wtp) die vanaf 1 juli 2023 van kracht is. Tussen 8 en 28 juli konden onze leden werkzaam in die sector hierover hun stem uitbrengen.

Cao nieuws.

Wat betekent dit?

Voor de FNV betekent dit dat wij akkoord gaan met de verdere uitwerking van de nieuwe pensioenregeling. Wij hebben dit aan onze vakbondscollega’s van CNV, de VGB en aan pensioenfonds PGB medegedeeld. Het pensioenfonds PGB kan nu verder met voorbereidingen van de overgang naar de nieuwe pensioenregeling. Deze staat gepland op 1 januari 2027. Wij blijven het volgen en houden jou natuurlijk op de hoogte.

Kenmerken van de nieuwe pensioenregeling

De nieuwe pensioenregeling is een Solidaire premieregeling (SPR). Dat betekent dat de sociale partners afspraken hebben gemaakt over de premie-inleg en niet over de hoogte van jouw pensioen. De inleg wordt maandelijks door jou en jouw werkgever betaald. De werkgever houdt het bedrag van de inleg in op jouw bruto salaris, net als nu. De inlegbedragen kunnen, afhankelijk van de situatie, worden aangepast. Het pensioenfonds PGB belegt deze inleg, waarbij rekening gehouden wordt met de risico's voor verschillende leeftijdsgroepen. Bekijk ook de informatie door in te loggen op de website van PGB.

Cao-enquête

De huidige cao Groothandel Bloemen en Planten loopt per 30 september 2024 af. Wij zullen ons dan ook weer moeten voorbereiden op het komende cao-traject en dat kan niet zonder jouw input. Wij willen je vragen om via onderstaande knop de cao-enquête in te vullen en ook je collega’s te vragen dit te doen.

Vul de enquête in

Ben je al lid van de FNV?

Top! Dan weet je dat het veel voordelen oplevert, zoals juridische bijstand. En je maakt deel uit van een sterke vereniging die opkomt voor jouw rechten. Maak een collega lid en je ontvangt dan als lid € 10 op je bankrekening. Hoe meer leden, des te sterker we staan! Nog geen lid? Word dan lid!