Cao Royal FloraHolland definitief akkoord

Een meerderheid van 62% van de leden stemt vóór

Door Redactie 15 juli 2024

Op 19 juni heeft RFH, na zeven onderhandelingsrondes, een eindbod gedaan, dat volgens hen het maximale is wat ze kunnen bieden. Lees wat de leden gestemd hebben. En wat dit voor jou betekent.

cao-akkoord

Gestemd over eindbod

Het was voor onze leden een eindbod met een dubbel gevoel. Hoewel het loonbod het inflatieverlies voor 2024 niet volledig compenseert en deels ten koste gaat van de koopkracht, zijn er ook verbeteringen bereikt. Onze leden konden tot 14 juli stemmen. Een meerderheid van 62% van de FNV-leden heeft vóór het eindbod gestemd.

Hoe nu verder?

Wij hebben vandaag ook vernomen dat de leden van CNV hebben ingestemd met het eindbod. We gaan daarom de komende weken samen met RFH de definitieve cao-tekst opstellen en die zullen we zo snel mogelijk publiceren. De looptijd van de nieuwe cao is van 1 april 2024 tot 1 april 2026. Daarnaast zullen wij jullie medio september nader informeren over de stand van zaken over de nieuwe pensioenregeling bij RFH. De komende maanden zullen wij jullie ook raadplegen over het sociaal plan dat per 31 december 2024 afloopt. Kortom, er zijn nog genoeg momenten om je invloed uit te oefenen op de gesprekken die wij met RFH voeren.

Loonsverhoging met terugwerkende kracht

Conform de onderstaande afspraken wordt de loonsverhoging van 4% per 1 april met terugwerkende kracht uitbetaald.

Wat betekent de nieuwe cao RFH 2024-2026 voor jou?

• Looptijd: 24 maanden
  • Loonsverhoging:
    • 4% per 1 april 2024
    • 4% per januari 2025
  • Reiskostenvergoeding:
    • € 0,23 per km
    • Verhoogde reikwijdte tot 50 km per enkele reis, ook voor opleidingsreiskosten
  • Koudetoeslag
    • € 0,18 bruto per uur
    • Vereist: Minimaal 50% van de tijd gewerkt in een jaar, en meer dan 3 uur aaneengesloten per dag in een mechanisch gekoelde ruimte van ≤ 8°C
  • Thuiswerkvergoeding: Verhoogd van € 43,30 naar € 50,90 netto per maand (bij fulltime werken)
  • Aanvullend Geboorteverlof: Aanvulling tot 100% van het maximum dagloon (was voorheen 70%)
  • Regeling Vervroegd Uittreden (RVU): Verlengd tot en met 31 december 2025
  • Stagevergoedingen (bij een fulltime stage, zoals vastgelegd in de cao):
    • Mbo € 345
    • Hbo € 455
    • Wo € 565

Naleving van de cao-afspraken

Nu de cao-afspraken zijn gemaakt, is het belangrijk dat deze correct worden uitgevoerd. Zorg dat je als FNV-lid goed op de hoogte bent van de inhoud van de cao en dat je collega’s informeert over de nieuwe cao-afspraken. Door actief betrokken te zijn, verbeter je niet alleen de veiligheid en communicatie op de werkvloer, maar je draagt ook bij aan een positieve werksfeer. Wil jij een verschil maken op je werk en actief FNV-lid worden? Mail dan: jeroen.brandenburg@fnv.nl

Samen sterker voor de volgende cao

Deel dit nieuwsbericht met je collega's; ook als ze (nog) geen lid zijn van de FNV. Een sterke cao bereiken we namelijk alleen als jullie onze informatie met elkaar delen en bespreken. En natuurlijk zijn de collega’s bij RFH die nog geen lid zijn, van harte welkom om lid te worden. Ga het gesprek aan met je collega’s over het belang van de vakbond, maak ze lid en verdien een tientje.

Nodig je collega uit

Vragen of opmerkingen?

Als je nog vragen hebt, kun je altijd terecht bij bestuurder Agrarisch Groen Jeroen Brandenburg