Nieuwe Pensioenwet: nieuwe regeling voor Groothandel Bloemen en Planten

Wat betekent dit voor jou

Door Redactie 14 juni 2024

Er is een nieuwe Wet Toekomst Pensioenen. Dit heeft gevolgen voor jouw pensioenregeling. De afgelopen maanden hebben de sociale partners (werkgevers en vakbonden) in samenwerking met het pensioenfonds PGB aanpassingen besproken, die binnenkort in een transitieplan aan jullie worden voorgelegd. Dit plan wordt gepresenteerd als een cao, waarover jij als lid jouw mening kan geven. Hierbij alvast wat voorinformatie over wat je kan verwachten

Update

Ingangsdatum nieuwe regeling

De nieuwe pensioenregeling gaat in op 1 januari 2027. Ben je op 1 januari 2027 nog in dienst bij een werkgever die is aangesloten bij PGB? Vanaf die datum val je onder de nieuwe regeling waarbij je kapitaal opbouwt voor je pensioen.

Kenmerken van de nieuwe pensioenregeling

De nieuwe pensioenregeling is een (solidaire) premieregeling. Dat betekent dat de sociale partners afspraken hebben gemaakt over de premie-inleg en niet over de hoogte van jouw pensioen. De inleg wordt maandelijks door jou en jouw werkgever betaald. De werkgever houdt het bedrag van de inleg in op jouw bruto salaris, net als nu. De inlegbedragen kunnen, afhankelijk van de situatie, worden aangepast. Het pensioenfonds PGB belegt deze inleg, waarbij rekening gehouden wordt met de risico's voor verschillende leeftijdsgroepen.

Evenwichtig beleid

Voor een soepele overgang naar de nieuwe pensioenregeling vereist het pensioenfonds een minimale dekkingsgraad van 102%. Dit zorgt voor voldoende reserves naast het uitbetalen van pensioenen. Bij een dekkingsgraad van 102% zijn er extra middelen beschikbaar die volgens afspraken verdeeld kunnen worden. Als de dekkingsgraad onder 102% zakt, kan dit leiden tot lagere pensioenuitkeringen.

De sociale partners willen veel elementen van de huidige regeling behouden voor stabiliteit in de pensioeninleg en doelstellingen. Er is een evenwichtige aanpak nagestreefd om te voorkomen dat een groep onevenredig nadeel ondervindt. Uitgebreide berekeningen laten zien dat de beoogde doelstellingen haalbaar zijn onder normale economische omstandigheden.

Meer informatie en bijeenkomsten

Binnenkort ontvang je meer informatie over deze veranderingen. We plannen ook een informatieve bijeenkomst via Teams om al je vragen te beantwoorden en om verdere details te bespreken. Houd je mail in de gaten voor updates hierover!

Vragen of opmerkingen

Heb je nog vragen en/of opmerkingen over de nieuwe Pensioenwet? Stuur een e-mail naar jeroen.brandenburg@fnv.nl. Lees meer over de Wet Toekomst Pensioenen!

Samen staan we sterk, word lid van de FNV!

Een nieuwe cao komt er niet vanzelf. Met meer leden kunnen we meer bereiken aan de onderhandelingstafel als we met werkgevers praten. Wil jij betere arbeidsvoorwaarden in de volgende cao Groothandel Bloemen en Planten? Word dan lid van de FNV. Als FNV-lid sta je er nooit alleen voor. Samen met de FNV en andere leden werk je aan een eerlijke cao.