FNV Café Den Bosch ‘Stop de Postcodeloterij’: géén willekeur bij het sociaal beleid van gemeenten

een boeiende avond over vakbondskracht en solidariteit

Door Redactie 9 oktober 2024

Tijdens de eerste van vijf FNV café-bijeenkomsten van Lokaal FNV ’s-Hertogenbosch maakte Kitty Jong, vicevoorzitter van de FNV, duidelijk dat het niet moet uitmaken wat jouw postcode is… om in aanmerking te komen voor bijzondere bijstand, een individuele inkomenstoeslag, een collectieve aanvullende zorgverzekering, compensatie voor de meerkosten voor chronisch zieken en mensen met een beperking en mantelzorgwaardering.

kitty jong fnv spreekt zaal toe

De FNV maakt zich grote zorgen over de grote verschillen tussen gemeenten als het gaat om bijvoorbeeld de financiële bijstand voor minima. Uit een zaterdag verschenen FNV-rapport blijkt dat in gelijke situaties mensen soms wel 800 tot 900 euro per jaar minder kunnen ontvangen, afhankelijk van de gemeente waar ze wonen. De vakbond vindt deze 'Postcodeloterij'-ongelijkheid en willekeur onacceptabel.

Henk Weijnen, kaderlid uit de Werkgroep Lokaal Sociaal Beleid van Lokaal FNV 's-Hertogenbosch, gaf uitleg over een onderzoek van zijn werkgroep naar de gemeentelijke regelingen in tien gemeenten in Noord-Oost-Brabant. Ook er zijn grote verschillen in de uitkeringen, regelingen en vergoedingen voor uitkeringsgerechtigden en mantelzorgers.

Afgelopen zaterdag besteedde BNNVARA in het programma 'Kassa' aandacht aan het FNV-rapport over de gemeentelijke ongelijkheid. Daarin kwam ook Kitty Jong aan het woord, samen met FNV-bestuurder Paul Lempens. Je kunt het item uit 'Kassa' terugkijken via h ttps://www.bnnvara.nl/kassa/videos/614245

Ruim dertig mensen, leden en niet-leden, bezochten dit FNV Café. Ze stelden vragen aan Henk Weijnen en Kitty Jong, onder meer over de solidariteit tussen werken en niet-werken. Kitty Jong: 'Het is onaanvaardbaar dat je louter je postcode bepaalt hoeveel financiële hulp of zorg je krijgt', zegt Kitty Jong, vicevoorzitter van de FNV. 'Mensen in kwetsbare situaties moeten kunnen rekenen op eerlijke en gelijke ondersteuning, onmogelijk waar ze wonen.'

De FNV heeft een volkspetitie zichtbaar onder de naam 'Stop de Postcodeloterij'. Die petitie kun je ondertekenen via https://www.fnv.nl/petities/petitie-stop-de-postcodeloterij

De petitie roept op tot landelijke standaardisering van het armoedebeleid en meer gelijkheid tussen gemeenten. 'Het is tijd dat de landelijke politiek in actie komt en wel op een manier die een einde maakt aan de rechtsongelijkheid', vervolgt Kitty Jong.

De FNV wil oa dat meer mensen recht krijgen op minimavoorzieningen door de inkomensgrens te verhogen. Dit betekent dat mensen met 150% van het vaste sociaal minimum ook hulp kunnen krijgen. Als je net iets meer verdient dan het minimumloon, kom je wat de FNV betreft toch in aanmerking voor financiële ondersteuning.

20241008paul-henk-1.jpg20241008paul-wiel-1.jpg20241008kitty-gesprek-1.jpg20241008kitty-na-afloop-1.jpg

Een bijdrage van Gabbie van der Kroef (tekst en foto's)