Inclusief beleid, hoe ver ben jij en hoe ver is jouw organisatie?

Regenboog FNV helpt je graag op weg

Door Redactie 1 oktober 2024

Netwerk Regenboog FNV zet zich in voor een inclusief en veilig werkklimaat voor lesbische vrouwen, homomannen, biseksuelen, transgenders en mensen met een intersekse-conditie (LGBTI+). Voor Noord-Nederland kun je onder andere een beroep doen op Jan-Henk Brasse. Zijn motto: ‘Je staat er niet alleen voor.’

Jan-Henk Brasse zet zich in voor Netwerk Regenboog FNV

Hoe staat het met de inclusie in jouw organisatie? Is het sociaal en veilig werken en respectvol bejegend worden goed verankerd? Weten de mensen in jouw organisatie bij wie ze terecht kunnen als zich toch incidenten voordoen?

Electromonteur Jan-Henk Brasse weet wat het is als je gediscrimineerd wordt om wie je bent of om met wie je een relatie hebt. ‘Bij mijn werkgever Croonwolter&dros TBI is inclusie deel van het personeelsbeleid,’ vertelt hij, ‘en dat is niet voor de bühne. Het bedrijf geeft er juist ook invulling aan.’

Gedragscode

De kernwaarden van Croonwolter&dros TBI staan in hun gedragscode: “Indien je ongeoorloofd of ongewenst gedrag waarneemt, of er mee te maken krijgt, onderneem je actie. Spreek je uit of spreek de ander aan, kijk niet weg en zorg ervoor dat niemand wordt buitengesloten (...) Ongewenste omgangsvormen, zoals (seksuele) intimidatie, pesten (buitensluiten, negeren, belachelijk maken), agressie en geweld, discriminatie (naar geslacht, ras, godsdienst, seksuele geaardheid of anderszins) worden niet getolereerd. Iedereen is gelijkwaardig.”

Jan-Henk: ‘Ik kreeg op het werk te maken met vervelend gedrag naar mij toe. Dat hakte er diep in. Het belemmerde me in mijn functioneren. Ik kaartte dit gedrag aan bij de leiding en vervolgens is daar goed actie op ondernomen. Al met al was dit een pittige ervaring. Die motiveert me extra om namens Regenboog FNV anderen te helpen in LGBTI+ kwesties.’

Contact met Netwerk Regenboog FNV

Jan-Henk: ‘Ik ben een positief mens. Ik ben van het zoeken van oplossingen maar waar nodig ook van de confrontatie niet uit de weg gaan. Dat kan soms niet anders.’ Regenboog FNV is er voor iedereen op de werkvloer, leden en niet-leden, kaderleden en vakbondsbestuurders. Contact opnemen? Info@regenboogfnv.nl

Links:
www.regenboogfnv.nl
Checklist Regenboog voor cao’s en bedrijven

Tekst:
Nieuwsredactie FNV Noord