Verhoog minimumloon structureel

Oproep wethouders aan Tweede Kamer

Door Redactie 2 oktober 2024

Vandaag doen 22 wethouders in een open brief een oproep aan de Tweede Kamer om het minimumloon structureel te verhogen. De Kamer bespreekt vandaag de Wet implementatie EU-richtlijn toereikende minimumlonen. Volgens de wethouders is dit de kans om de referentiewaarde om 60% van het mediane loon vast te stellen in de wet. Dat is een belangrijke stap om de bestaanszekerheid van miljoenen Nederlands structureel te verbeteren.

Geen pleisters meer plakken

“Met een hoger en eerlijker minimumloon kunnen we de armoede in onze steden daadwerkelijk terugdringen en zorgen we voor een toekomstbestendige armoedebestrijding. Als gemeenten hoeven wij dan niet meer met pleisters gapende wonden te plakken en kunnen wij ons richten op maatwerk voor diegenen die dat echt nodig hebben”, schrijven de wethouders in de brief.

Druk op gemeenten stijgt

Nederland is over het algemeen een welvarend land en de meeste inwoners kunnen goed rond kunnen komen. Maar dat geldt dat niet voor iedereen. De wethouders zien dagelijks wat permanente geldzorgen met het welzijn van de inwoners doet. De afgelopen jaren is voor grote groepen mensen de afhankelijkheid van landelijke toeslagen en lokale minimaregelingen alsmaar toegenomen. “Inwoners hebben ondertussen grote moeite om rond te komen van landelijke toeslagen, die niet altijd toereikend zijn, en lokale regelingen die hen te vaak niet bereiken en evenmin voldoende soelaas bieden,“ schrijven ze. “Het aantal mensen dat een beroep doet op gemeentelijke armoederegelingen, zoals bijzondere bijstand en de individuele inkomenstoeslag blijft stijgen, terwijl de financiële middelen van onze gemeenten steeds verder onder druk komen te staan.”

60% mediaan

De wethouders zien graag dat het Wettelijk Minimumloon 60% van het mediane fulltime jaarloon bedraagt. Dan kan iedereen die fulltime werkt rondkomen van zijn of haar loon en zal in één klap de armoede bij de meeste huishoudens uit worden gebannen. In hun brief doen ze daarom een dringend beroep op de Kamerleden om 60% van het mediane fulltime jaarloon als referentiewaarde in de implementatiewet op te nemen: “De keuze die u maakt, zal de komende jaren bepalend zijn voor de bestaanszekerheid van vele Nederlanders. Het is tijd voor een structurele oplossing die onze inwoners de zekerheid en waardigheid biedt die zij verdienen.

Lees hier de brief van de wethouders aan de Tweede Kamer