FNV stuurt minister van Gennip brandbrief inzake slechte EU-deal platformwerkers

Vakbond is ernstig bezorgd over wending die beslissers lijken te gaan nemen

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 24 januari 2024

De lidstaten van de EU bespreken vanmiddag achter gesloten deuren wat hun nieuwe onderhandelinzet zal worden voor de Europese platformwetgeving. FNV is ernstig bezorgd over de wending die de nationale ministers van Sociale Zaken in Europa lijken te gaan nemen en stuurt met alle Europese vakbonden een brandbrief aan minister Van Gennip.

“Schijnzelfstandige platformwerkers moeten gesteund worden om hun arbeidsrelatie te kunnen claimen. Dat is totaal uit dit voorstel verdwenen. Dit is de wereld op zijn kop. Schijnzelfstandigheid mag niet de norm worden in deze EU-wetgeving,” zegt Petra Bolster, dagelijks bestuurslid en internationaal secretaris van FNV.

In een brandbrief, opgesteld door alle vakbonden in Europa, roept FNV minister Van Gennip op om vandaag niet in te stemmen met het nieuwe onderhandelmandaat van de Europese Raad. Bolster: “De voorstellen die nu bij de lidstaten op tafel liggen sluiten iedere mogelijkheid om hiermee een arbeidsrelatie voor platformwerkers te kunnen claimen uit. Een Europese richtlijn die dat niet doet is niet de moeite waard. Sterker nog, het zet een bloedlink precedent wat we niet in Europese wetgeving verankerd willen zien.”

Platformwerkers beschermen

Naar verluidt volgt er hierna nog maar één onderhandelronde tussen de EU-lidstaten en het Europees Parlement om tot een conclusie te komen. “Schijnzelfstandigheid tegengaan en alle platformwerkers beschermen bij de toepassing van algoritmisch management zou de kern van het hele verhaal moeten zijn. Maar als het kabinet instemt met dit slechte onderhandelingsmandaat dan krijgen we slechtere bescherming van platformwerkers dan nu al de huidige praktijk is. Voor ons is dat niet te aanvaarden”, aldus Bolster.

Schimmig verdienmodel

Afgelopen december was er juist nog een politiek akkoord bereikt tussen de onderhandelaars namens de EU-lidstaten en het Europees Parlement. Dat akkoord had het leven van platformwerkers kunnen verbeteren. Onder aanvoering van de Franse president Emanuel Macron, die vindt dat het businessmodel van platformbedrijven zoals Uber boven de bescherming van de platformwerkers die het werk doen moet gaan, werd dit akkoord getorpedeerd door een paar EU-landen. Bolster: “De lobby van de grote platformbedrijven mag niet winnen. Dan slaat hun schimmige verdienmodel over naar de rest van de economie en dat kunnen we ons als samenleving niet veroorloven.”

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.