FNV eist indexatie pensioenen in 2022

'Afspraak is afspraak’

Portret Mariëtte van Dijk
Door Mariëtte van Dijk 22 oktober 2021

De FNV eist dat de pensioenen in 2022 voor iedereen worden geïndexeerd. En niet, zoals staatssecretaris Wiersma onlangs zei, pas in 2023, als de nieuwe pensioenwet door de Kamer is. Dan zou Wiersma dat met terugwerkende kracht over 2022 doen. ‘Nog langer uitstellen, is voor ons onacceptabel en van ‘terugwerkende kracht’ kun je geen boodschappen doen’, zegt Willem Noordman, pensioenonderhandelaar en lid Dagelijks Bestuur FNV.

Afspraak is afspraak

Bij het pensioenakkoord in 2019 is afgesproken dat pensioenfondsen vanaf 1 januari 2022  mogen indexeren (meestijgen met prijzen) vanaf een dekkingsraad van 105% in plaats van 110%.  Noordman: ‘De dekkingsgraden staan er beter voor. Helaas zitten een paar grote pensioenfondsen nog  onder de 105%, maar veel fondsen zitten daarboven, blijkt uit de recente cijfers’.

Uitstel niet ten koste van pensioendeelnemers

Noordman: ‘De enige reden waarom wordt uitgesteld is, omdat de politiek meer tijd nodig heeft voor de invoering van de nieuwe pensioenwet. Maar, dat moet niet ten koste gaan van werknemers en gepensioneerden, die vaak al 13 jaar geen indexatie van hun pensioen meer hebben gehad. En dat hoeft ook niet; de politiek kan dat zelf voorkomen. Eerder was minister Koolmees al bereid de indexatie in 2022 veilig te stellen, toen de vertraging slechts een half jaar leek te zijn.

FNV voert druk op in Den Haag voor indexatie

Samen met de PvdA voert FNV de druk op in politiek Den Haag om over de brug te komen. Noordman: ‘We hebben contact gelegd met de PvdA, één van de partijen die het pensioenakkoord ondersteunen, over het belang van snelle indexatie en vertrouwen in het nieuwe pensioenstelsel en de PvdA heeft hiertoe nu een amendement ingediend’.

Motie FNV Ledenparlement over indexatie

De FNV pleit al maanden voor indexatie in 2022. Nadat de vertraging van de nieuwe wet verder opliep en indexatie verder uit het zicht leek te raken, stemde in september het Ledenparlement, het hoogste orgaan van de FNV, massaal in met een motie hierover. Die zegt: “stel alles in het werk” dit doel te halen. ‘En daar stoppen we pas mee als we ons doel bereikt hebben’, zegt Noordman.

Nieuwe Pensioenwet uitgesteld

De nieuwe pensioenwet moet nog naar het Kabinet, naar de Raad van State en daarna naar Tweede en Eerste Kamer. Als het mee zit kan de Wet op 1 januari 2023 ingaan.

Meer informatie

Lees meer over de laatste ontwikkelingen rondom het Pensioenakkoord in de pensioennieuwsbrief van de FNV

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.